Videomainonnan kannattavuus digitaalisessa markkinoinnissa
Selkama, Sanni (2018)
Selkama, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113434
Tiivistelmä
Toimeksiantajalla oli tarve tutkia videomainonnan mahdollisuuksia digitaalisessa markkinoinnissaan. Digitaalinen markkinointi oli keskitetty pääasiallisesti Facebookiin, mutta toimeksiantajalla oli kiinnostusta laajentaa videomainontaa myös YouTubeen. Markkinoinnissa oli käytetty aiemmin videoita, joiden pituutta ei ollut määritelty ennalta. Videot sisälsivät kilpailuaiheisia tuotearvontoja ja eikä niitä ollut kohdistettu kuin osittain haluttavan tuotteen mainontaan.
Kannattavuuden selvittämiseksi toteutettiin markkinointitutkimus ja vertailtiin Facebookin videomainosta ja kuvamainosta tulosten perusteella toisiinsa. Mainoskampanjoita varten toteutettiin kahdeksan mainosta, neljä video- ja neljä kuvamainosta. Tavoitteena oli toteuttaa tutkimus toimeksiantajan videomainonnan mahdollisuuksista digitaalisessa markkinoinnissa. Tuloksilta odotettiin suuntaa antavaa kuvaa videomainonnan analytiikasta ja muuttujista toimeksiantajalle. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiallisesti kvalitatiivisia metodeja. Havainnoinnin ja analysoinnin lisäksi hyödynnettiin vertailevaa metodia kannattavuuden selvittämiseksi.
Tutkimuksesta saatiin monipuolisesti analytiikkaa ja segmenttitietoja toimeksiantajan kohderyhmästä. Haluttu kohderyhmä tavoitettiin hyvin vain osalla mainoksista, joista videomainokset tavoittivat enemmän kohderyhmän käyttäjiä kuin kuvamainokset. Tutkimustuloksiin vaikutti toimeksiantajan alennuskampanja, joka aloitettiin samanaikaisesti tutkimuksen kanssa. Video toimeksiantajan digitaalisessa markkinoinnissa todettiin tarpeelliseksi, mutta videomarkkinoinnin tuotantokustannuksista pystyttiin antamaan vain suuntaa antava arvio. Tutkimus oli liian lyhyt luotettavien yleistyksien tekemiseksi.
Kannattavuuden selvittämiseksi toteutettiin markkinointitutkimus ja vertailtiin Facebookin videomainosta ja kuvamainosta tulosten perusteella toisiinsa. Mainoskampanjoita varten toteutettiin kahdeksan mainosta, neljä video- ja neljä kuvamainosta. Tavoitteena oli toteuttaa tutkimus toimeksiantajan videomainonnan mahdollisuuksista digitaalisessa markkinoinnissa. Tuloksilta odotettiin suuntaa antavaa kuvaa videomainonnan analytiikasta ja muuttujista toimeksiantajalle. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiallisesti kvalitatiivisia metodeja. Havainnoinnin ja analysoinnin lisäksi hyödynnettiin vertailevaa metodia kannattavuuden selvittämiseksi.
Tutkimuksesta saatiin monipuolisesti analytiikkaa ja segmenttitietoja toimeksiantajan kohderyhmästä. Haluttu kohderyhmä tavoitettiin hyvin vain osalla mainoksista, joista videomainokset tavoittivat enemmän kohderyhmän käyttäjiä kuin kuvamainokset. Tutkimustuloksiin vaikutti toimeksiantajan alennuskampanja, joka aloitettiin samanaikaisesti tutkimuksen kanssa. Video toimeksiantajan digitaalisessa markkinoinnissa todettiin tarpeelliseksi, mutta videomarkkinoinnin tuotantokustannuksista pystyttiin antamaan vain suuntaa antava arvio. Tutkimus oli liian lyhyt luotettavien yleistyksien tekemiseksi.