Visuaalisten efektien käyttö 2D-pelikehityksessä
Riikkilä, Sampo (2018)
Riikkilä, Sampo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113524
Tiivistelmä
Nykypäivänä pelinkehittäjät joutuvat kilpailemaan tuotteidensa näkyvyydestä lukuisten samoilla jakelukanavilla myytävien pelien kanssa ja massasta erottuminen voi olla hankalaa. Pelin näyttävä visuaalinen ilme on yksi merkittävimmistä tavoista erottua muista kilpailijoista ja sitä voidaan tehostaa huomattavasti erilaisten visuaalisten efektien avulla. Pelattavuuteen ja tunnelmaan vaikuttavia efektejä voidaan toteuttaa monin eri tarvoin ja modernit 3D-pelimoottorit mahdollistavat entistä joustavamman tehostetyöskentelyn myös 2D-pelien kehityksessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville mitä visuaaliset efektit ovat, minkälaisia visuaalisia efektejä moderneissa 2D-peleissä käytetään ja kuinka niitä voidaan toteuttaa hyviä käytänteitä noudattaen Unity Enginellä toteutettavissa 2D-peleissä. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja sen sivutuotoksena oli tarkoitus tehdä ohjeistus visuaalisten efektien toteuttamisesta. Ohjeistuksella pyrittiin kehittämään JAMK:in tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toimintaa luomalla uudenlaista oppimateriaalia, jota JAMK:in tietojenkäsittelyn opiskelijat voisivat hyödyntää pelialan opinnoissaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin selville, että erilaiset partikkeliefektit, shadereilla toteutetut efektit sekä animaatioilla tehdyt efektit ovat yleisimpiä tapoja toteuttaa visuaalisia efektejä moderneissa 2D-peleissä. Lisäksi saatiin selville, kuinka näitä efektejä toteutetaan Unity Enginessä ja miten niiden optimointi tapahtuu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmalle toteutettiin tutkimuksen sivutuotoksena käytännönläheinen ohjeistus visuaalisten efektien toteuttamisesta 2D-peleissä Unity Enginen avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville mitä visuaaliset efektit ovat, minkälaisia visuaalisia efektejä moderneissa 2D-peleissä käytetään ja kuinka niitä voidaan toteuttaa hyviä käytänteitä noudattaen Unity Enginellä toteutettavissa 2D-peleissä. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja sen sivutuotoksena oli tarkoitus tehdä ohjeistus visuaalisten efektien toteuttamisesta. Ohjeistuksella pyrittiin kehittämään JAMK:in tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toimintaa luomalla uudenlaista oppimateriaalia, jota JAMK:in tietojenkäsittelyn opiskelijat voisivat hyödyntää pelialan opinnoissaan.
Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin selville, että erilaiset partikkeliefektit, shadereilla toteutetut efektit sekä animaatioilla tehdyt efektit ovat yleisimpiä tapoja toteuttaa visuaalisia efektejä moderneissa 2D-peleissä. Lisäksi saatiin selville, kuinka näitä efektejä toteutetaan Unity Enginessä ja miten niiden optimointi tapahtuu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmalle toteutettiin tutkimuksen sivutuotoksena käytännönläheinen ohjeistus visuaalisten efektien toteuttamisesta 2D-peleissä Unity Enginen avulla.