Vierailukonseptin kehittäminen TKK Dipolin ja Laurea Leppävaaran välille
Seppälä, Natalia (2010)
Seppälä, Natalia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa vierailukonseptin kehittämisestä kahden eri koulutusalan organisaation Teknillisen Korkeakoulun Koulutuskeskuksen Dipolin (myöhemmin lyhennettynä Dipoli) ja Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteen (myöhemmin lyhennettynä Laurea) välille. Vierailuihin liittyvä yhteistyö sai alkunsa syksyllä 2008, kun Dipoli yhdisti ulkomailta tulleen asiantuntijadelegaation vierailuun tutustumiskäynnin Laurean Leppävaaraan. Vierailu koettiin onnistuneena ja kannattavana molempien osapuolten mielestä ja sen pohjalta syntyi ajatus alkaa kehittää yhteistä konseptia tulevien vierailujen pohjaksi.
Työskentely lähti liikkeelle perehtymällä aikaisemman vierailun taustoihin ja tilaisuudesta työstettyyn materiaaliin. Aiheen työstäminen vaati tueksi haastatteluja ja yhteisiä keskusteluja konseptiin liittyvien yhteistyötahojen Dipolin ja SIDlab Internationalin kesken. Näiden keskustelujen myötä alkoi hahmottua konseptin rakenteeseen liittyvät asiat sekä itse sen sisältö. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin lomakehaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Työskentelyn tuotoksina syntyivät blueprint- ja syy-seuraus-kaaviot, joiden avulla pystytään tarkastelemaan tilaisuuden kulkua prosessina ja kiinnittämään huomiota niihin palvelun kohtiin, joissa asiakas on mukana sekä pystytään analysoimaan tilaisuuteen liittyviä riskitekijöitä.
Valmiin ja toimivan konseptin kehittäminen vie oman aikansa. Vaikka pohja ja rakenne kon-septille ovat olemassa, se vaatii vielä testauksia, jotta konseptista saadaan toimiva ja sujuva kokonaisuus. Konseptin kehitys saatiin vietyä ajatuksen tasolta suunnittelu ja kehitys-asteelle ja toivon mukaan konseptia päästään hyödyntämään valmiissa muodossa hyvinkin pian.
Työskentely lähti liikkeelle perehtymällä aikaisemman vierailun taustoihin ja tilaisuudesta työstettyyn materiaaliin. Aiheen työstäminen vaati tueksi haastatteluja ja yhteisiä keskusteluja konseptiin liittyvien yhteistyötahojen Dipolin ja SIDlab Internationalin kesken. Näiden keskustelujen myötä alkoi hahmottua konseptin rakenteeseen liittyvät asiat sekä itse sen sisältö. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin lomakehaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Työskentelyn tuotoksina syntyivät blueprint- ja syy-seuraus-kaaviot, joiden avulla pystytään tarkastelemaan tilaisuuden kulkua prosessina ja kiinnittämään huomiota niihin palvelun kohtiin, joissa asiakas on mukana sekä pystytään analysoimaan tilaisuuteen liittyviä riskitekijöitä.
Valmiin ja toimivan konseptin kehittäminen vie oman aikansa. Vaikka pohja ja rakenne kon-septille ovat olemassa, se vaatii vielä testauksia, jotta konseptista saadaan toimiva ja sujuva kokonaisuus. Konseptin kehitys saatiin vietyä ajatuksen tasolta suunnittelu ja kehitys-asteelle ja toivon mukaan konseptia päästään hyödyntämään valmiissa muodossa hyvinkin pian.