Vuorovaikuttaminen videopeleissä ja virtuaalitodellisuudessa : case: CryoSelf to Sleep
Ojala, Jami (2018)
Ojala, Jami
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pelaajan vuorovaikutusmenetelmät videopelimaailmaan. Opinnäytetyö käy läpi peliohjaimien historiaa sekä esittää, kuinka peliteknologiat erityisesti peliohjaimien osalta ovat kehittyneet vuosien saatossa. Opinnäytetyö tarkastelee tarkemmin virtuaalitodellisuuden historiaa ja sitä, miksi virtuaalitodellisuus on tullut viimeisen muutaman vuoden aikana takaisin pelaajien puheenaiheeksi. Teknologia on kehittynyt hyvin paljon pöydällä telineessä pidettävästä konsolista.
Opinnäytetyössä esitellään myös, kuinka ohjelmoida virtuaalitodellisuusvideopeliin vuorovaikutussysteemin, eli kuinka saada HTC Vive -virtuaalitodellisuuslasit ja sen ohjaimet toimimaan Unityssa. Mikäli ohjelmoija kehittää tämän itse, niin hän saattaa törmätä useampiin pelin fysiikoihin liittyviin ongelmiin. Tässä työssä esitellään avoimeen lähdekoodiin perustuva NewtonVR-kirjasto, joka on yksi ratkaisu näihin edellä mainittuihin ongelmiin
Opinnäytetyössä esitellään myös, kuinka ohjelmoida virtuaalitodellisuusvideopeliin vuorovaikutussysteemin, eli kuinka saada HTC Vive -virtuaalitodellisuuslasit ja sen ohjaimet toimimaan Unityssa. Mikäli ohjelmoija kehittää tämän itse, niin hän saattaa törmätä useampiin pelin fysiikoihin liittyviin ongelmiin. Tässä työssä esitellään avoimeen lähdekoodiin perustuva NewtonVR-kirjasto, joka on yksi ratkaisu näihin edellä mainittuihin ongelmiin