Ammatillisia opintoja yksilöllisesti : kokemuksia ohjauksesta ja ammattilaisten yhteistyöstä
Editoija
Honkanen, Eija
Nuutila, Leena
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-69-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-69-1
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, ammatillisen koulutuksen uudistuminen sekä ammatillista koulutusta koskevat säädökset haastavat kehittämään oppilaitosta ammatillisena kasvuyhteisönä. Ammatillisen ohjauksen ja opetuksen ohella opetushenkilöstön ja työelämän on otettava entistä enemmän yhteisvastuuta opiskelijoiden osaamisen vahvistamisesta ja hyvinvoinnista sekä siitä, kuinka mahdollistamme yhä yksilöllisemmät opinnot erilaisissa oppimisympäristöissä.
Opintojen henkilökohtaistaminen, opintojen etenemisen varmistaminen ja osaamisidentiteetin muodostuminen ammatillisten opintojen aikana vaatii tiivistä vuorovaikutusta ja yhteistä ymmärrystä oppijan, opettajan ja työpaikan välisessä yhteistyössä. Yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää uudistamalla oppilaitoksen ja työelämän arkipäivän ajattelu- ja toimintamalleja.
Tämä julkaisu tarkastelee kehittämishaasteita uudistuvassa ammatillisessa koulutuksessa opiskelijan, opettajan, työelämän ja moniammatillisen toiminnan mahdollisuuksien näkökulmasta. Teos koostuu kahdeksasta artikkelista, joiden kirjoittajat ovat ammatillisen koulutuksen parissa toimivia opinto-ohjaajia ja pedagogeja. Julkaisun taustalla on Keskeyttäneet kouluun -hanke, jonka tavoitteena on keskeyttäneiden rekrytointi ja sitouttaminen opintopolkuun ammatillisessa koulutuksessa. Teos on kohdennettu ensisijaisesti opinto-ohjausta toteuttaville henkilöille, mutta myös ammatillisen koulutuksen keskeyttäneille ja keskeyttämisuhan alla oleville opiskelijoille.
Elämänlaadun ja hyvinvoinnin parantamiseen ei tarvita ihmeitä; ihminen on itsessään ainutkertainen, voimavara – se vain pitää löytää.
Opintojen henkilökohtaistaminen, opintojen etenemisen varmistaminen ja osaamisidentiteetin muodostuminen ammatillisten opintojen aikana vaatii tiivistä vuorovaikutusta ja yhteistä ymmärrystä oppijan, opettajan ja työpaikan välisessä yhteistyössä. Yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää uudistamalla oppilaitoksen ja työelämän arkipäivän ajattelu- ja toimintamalleja.
Tämä julkaisu tarkastelee kehittämishaasteita uudistuvassa ammatillisessa koulutuksessa opiskelijan, opettajan, työelämän ja moniammatillisen toiminnan mahdollisuuksien näkökulmasta. Teos koostuu kahdeksasta artikkelista, joiden kirjoittajat ovat ammatillisen koulutuksen parissa toimivia opinto-ohjaajia ja pedagogeja. Julkaisun taustalla on Keskeyttäneet kouluun -hanke, jonka tavoitteena on keskeyttäneiden rekrytointi ja sitouttaminen opintopolkuun ammatillisessa koulutuksessa. Teos on kohdennettu ensisijaisesti opinto-ohjausta toteuttaville henkilöille, mutta myös ammatillisen koulutuksen keskeyttäneille ja keskeyttämisuhan alla oleville opiskelijoille.
Elämänlaadun ja hyvinvoinnin parantamiseen ei tarvita ihmeitä; ihminen on itsessään ainutkertainen, voimavara – se vain pitää löytää.