Turussa järjestettävät tapahtumat : yhteistyöyrityksille kohdennetun viestinnän tehostaminen
Rannikko, Eevi (2018)
Rannikko, Eevi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213667
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkittiin, miten Turun tapahtuma- ja kongressipalvelut voi tehostaa Turussa järjestettävistä tapahtumista viestimistä yhteistyöyrityksilleen. Viestinnän tarkoituksena on, että yritykset saavat tietoa Turussa järjestettävistä tapahtumista ja voivat hyödyntää tietoja myynnin lisäämisessä. Tutkimuksen toimeksiantajalle selvitystyö on tärkeä yritysyhteistyön tehostamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten, milloin ja millä tavalla yrityksille tulisi viestiä, jotta se olisi tehokasta.
Tehdyllä kyselytutkimuksella selvitettiin, miten toimeksiantajan viestintää yhteistyöyrityksille voidaan kehittää. Tutkimukseen vastasi 13 yhteistyöyritysten edustajaa. Yritykset tarjoavat matkailu- ja ravitsemisalan palveluita ja niiden liiketoiminta hyötyy tapahtumista. Tutkimuksella kartoitettiin tiedonvälityksen nykytilaa ja selvitettiin, millaisia tarpeita yrityksillä on tulevalle tapahtumaviestinnälle.
Yritysten ja julkisen sektorin tapahtumiin liittyvää yhteistyötä ei ole tutkittu paljon, joten kattavaa tietoa aiheesta ei löydy. Aihetta voi kuitenkin tarkastella tapahtumista ja kongresseista tehtyjen tilastojen valossa. Niistä käy ilmi, että tapahtumat ja kongressit vaikuttavat merkittävästi kohdekaupungin talouteen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yhteistyöyritykset haluavat saada säännöllisesti tietoa tapahtumista. Ensisijaisina kanavina pidettiin sähköpostia tai uutiskirjettä. Viestien tulisi olla tiiviitä ja faktakeskeisiä. Tärkeää on, että viesteissä kerrotaan tapahtumien perustiedot, kuten ajankohta, tapahtumapaikka, osallistujamäärä ja yhteyshenkilön tiedot. Vastaajat halusivat viesteihin myös tietoa tapahtumahauista ja nettiin säännöllisesti päivittyvän tapahtumakalenterin. Kalenteri olisi hyvä perustaa sivustolle, jolle on rajattu pääsy yhteistyöyritysten edustajille, kuten extranetpalveluun.
Tehdyllä kyselytutkimuksella selvitettiin, miten toimeksiantajan viestintää yhteistyöyrityksille voidaan kehittää. Tutkimukseen vastasi 13 yhteistyöyritysten edustajaa. Yritykset tarjoavat matkailu- ja ravitsemisalan palveluita ja niiden liiketoiminta hyötyy tapahtumista. Tutkimuksella kartoitettiin tiedonvälityksen nykytilaa ja selvitettiin, millaisia tarpeita yrityksillä on tulevalle tapahtumaviestinnälle.
Yritysten ja julkisen sektorin tapahtumiin liittyvää yhteistyötä ei ole tutkittu paljon, joten kattavaa tietoa aiheesta ei löydy. Aihetta voi kuitenkin tarkastella tapahtumista ja kongresseista tehtyjen tilastojen valossa. Niistä käy ilmi, että tapahtumat ja kongressit vaikuttavat merkittävästi kohdekaupungin talouteen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yhteistyöyritykset haluavat saada säännöllisesti tietoa tapahtumista. Ensisijaisina kanavina pidettiin sähköpostia tai uutiskirjettä. Viestien tulisi olla tiiviitä ja faktakeskeisiä. Tärkeää on, että viesteissä kerrotaan tapahtumien perustiedot, kuten ajankohta, tapahtumapaikka, osallistujamäärä ja yhteyshenkilön tiedot. Vastaajat halusivat viesteihin myös tietoa tapahtumahauista ja nettiin säännöllisesti päivittyvän tapahtumakalenterin. Kalenteri olisi hyvä perustaa sivustolle, jolle on rajattu pääsy yhteistyöyritysten edustajille, kuten extranetpalveluun.