Etappiluokan sosiaaliohjaajan työn prosessikuvaus Vantaan kaupungille
Salo, Tiina; Ekroos, Ingeborg (2018)
Salo, Tiina
Ekroos, Ingeborg
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313800
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aihe tuli työelämän tarpeesta kehittää sosiaaliohjaajan työtä Vantaan kaupungin Etappiluokissa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa prosessikuvaus Etappiluokassa työskentelystä sosiaaliohjaajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli kehittää koulun sosiaaliohjausta erityisopetuksen tukitoimena sekä ehkäistä alakoululaisten syrjäytymistä. Yhtenäisen prosessikuvauksen myötä Etappiluokkien sosiaaliohjauksella olisi yhtenäisemmät tavoitteet ja toimintakäytänteet.
Kehittämishankkeen tietoperustan muodostavat dialogisuus, verkostotyö sekä erityistä tukea tarvitseva alakoululainen. Lähestymistapana on toimintatutkimus. Kehittämisen aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, työkonferenssia sekä käsitekarttatyöskentelyä. Kehittämisen analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä.
Menetelmien ja niistä saatujen tulosten avulla luotiin prosessikuvaus ja työkäytänteet sosiaaliohjaajan työskentelyyn etappiluokassa. Kyselyn tuloksissa näkyi opettajien tarve saada moniammatillista tukea luokkaan. Työkonferenssissa nousivat esille eriävät työtavat, joita muokattiin käsitekarttatyöskentelyn avulla. Prosessikuvauksessa on pyritty huomioimaan jokaisen koulun erilaisuus, oppilaiden erilaiset tarpeet sekä työntekijöiden yksilöllisyys. Prosessikuvauksen tavoitteena on toimia sosiaaliohjaajien tukena päivittäisessä työskentelyssä.
Kehittämishanke vastasi Vantaan kaupungin Etappiluokkien sosiaaliohjaajien tarpeeseen yhtenäisemmästä työn prosessikuvauksesta. Prosessikuvaus jättää mahdollisuuksia sen jatkokehittämiselle ja aktiiviselle päivittämiselle. Prosessikuvaus on jo arjen työssä käytössä, mutta kehittämishanketyön tekemisen jälkeen se selvensi työtehtävien yhteneväisyyttä Etappiluokissa.
Kehittämishankkeen tietoperustan muodostavat dialogisuus, verkostotyö sekä erityistä tukea tarvitseva alakoululainen. Lähestymistapana on toimintatutkimus. Kehittämisen aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, työkonferenssia sekä käsitekarttatyöskentelyä. Kehittämisen analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä.
Menetelmien ja niistä saatujen tulosten avulla luotiin prosessikuvaus ja työkäytänteet sosiaaliohjaajan työskentelyyn etappiluokassa. Kyselyn tuloksissa näkyi opettajien tarve saada moniammatillista tukea luokkaan. Työkonferenssissa nousivat esille eriävät työtavat, joita muokattiin käsitekarttatyöskentelyn avulla. Prosessikuvauksessa on pyritty huomioimaan jokaisen koulun erilaisuus, oppilaiden erilaiset tarpeet sekä työntekijöiden yksilöllisyys. Prosessikuvauksen tavoitteena on toimia sosiaaliohjaajien tukena päivittäisessä työskentelyssä.
Kehittämishanke vastasi Vantaan kaupungin Etappiluokkien sosiaaliohjaajien tarpeeseen yhtenäisemmästä työn prosessikuvauksesta. Prosessikuvaus jättää mahdollisuuksia sen jatkokehittämiselle ja aktiiviselle päivittämiselle. Prosessikuvaus on jo arjen työssä käytössä, mutta kehittämishanketyön tekemisen jälkeen se selvensi työtehtävien yhteneväisyyttä Etappiluokissa.