Laatujohtaminen leipomossa
Lindeberg, Anu (2018)
Lindeberg, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413824
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin keskisuurelle leipomoalan yritykselle olemassa olevan laatujärjestelmän käytettävyyden ja hyödynnettävyyden pa-rantamiseksi. Yrityksen vientileipomolla on asiakasvaatimuksena sertifioitu laadunhallintajärjestelmä InternationaI Featured Stan-dards IFS.
Tavoitteena oli selvittää miten työntekijät ymmärtävät laatujärjes-telmän ja sen asettamat vaatimukset. Työssä kartoitettiin toimenpi-teitä laatujärjestelmän ja toiminnan kehittämiseksi.
Työn teoriaosuudessa kuvataan strategia- ja laatujohtamista sekä LEAN-filosofiaa. Tutkimusosa toteutettiin haastattelututkimuksena ja havainnointina. Nykytilanteen ja kehitysideoiden kartoittamiseksi haastateltiin vientileipomon työntekijöitä, vertailuorganisaation laa-tuasiantuntijaa ja vientiasiakkaan myyntijohtajaa.
Haastattelujen perusteella laatujärjestelmä liitetään tuoteturvalli-suuteen ja koetaan yrityksen toiminnan ja imagon kannalta merki-tyksellisenä. Tutkimuksen tuloksena viestintää tulisi kehittää, toi-mintaa ja laatujärjestelmää yksinkertaistaa ja digitalisoida. Työntekijöiden ja johdon osallistuttaminen sekä asiakasnäkökulman tunnistaminen tulisi huomioida toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä nykyistä paremmin.
Yritykselle tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Kehityskoh-teiksi ehdotetaan tavoitteiden ja strategian kuvaamista, sisäisen viestinnän kehittämistä ja henkilökunnan koulutus- ja kannustinoh-jelman laatimista. Digitalisointi ja pilvipohjainen laadunhallintaoh-jelma parantaisivat laatujärjestelmän käytettävyyttä.
Tavoitteena oli selvittää miten työntekijät ymmärtävät laatujärjes-telmän ja sen asettamat vaatimukset. Työssä kartoitettiin toimenpi-teitä laatujärjestelmän ja toiminnan kehittämiseksi.
Työn teoriaosuudessa kuvataan strategia- ja laatujohtamista sekä LEAN-filosofiaa. Tutkimusosa toteutettiin haastattelututkimuksena ja havainnointina. Nykytilanteen ja kehitysideoiden kartoittamiseksi haastateltiin vientileipomon työntekijöitä, vertailuorganisaation laa-tuasiantuntijaa ja vientiasiakkaan myyntijohtajaa.
Haastattelujen perusteella laatujärjestelmä liitetään tuoteturvalli-suuteen ja koetaan yrityksen toiminnan ja imagon kannalta merki-tyksellisenä. Tutkimuksen tuloksena viestintää tulisi kehittää, toi-mintaa ja laatujärjestelmää yksinkertaistaa ja digitalisoida. Työntekijöiden ja johdon osallistuttaminen sekä asiakasnäkökulman tunnistaminen tulisi huomioida toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä nykyistä paremmin.
Yritykselle tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Kehityskoh-teiksi ehdotetaan tavoitteiden ja strategian kuvaamista, sisäisen viestinnän kehittämistä ja henkilökunnan koulutus- ja kannustinoh-jelman laatimista. Digitalisointi ja pilvipohjainen laadunhallintaoh-jelma parantaisivat laatujärjestelmän käytettävyyttä.