Ajoneuvon hinnoittelu sekä lunastus- prosessin eteneminen vakuutusyhtiössä
Veilo, Lauri (2018)
Veilo, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413845
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä OP Vakuutus Oy:n kanssa. Työssä kuvataan lunastuskuntoisten ajoneuvojen hinnoittelua sekä lunastusprosessin kulkua vakuutusyhtiössä. Tämän lisäksi selvitetään OP Vakuutuksen tämänhetkisen lunastusprosessin heikkouksia ja vahvuuksia. Tunnistamalla lunastusprosessin heikkoudet, voidaan siihen tehdä muutoksia ja tehostaa sitä entisestään. Näin prosessista voidaan saada mahdollisimman sujuva, mistä hyötyvät niin asiakkaat kuin vakuutusyhtiö.
Lunastusprosessia tutkittiin autovahinkotarkastajien näkökulmasta teettämällä kyselytutkimus OP Vakuutuksen vahinkotarkastajille. Tämän kyselyn avulla rakennettiin suositeltu toimintamalli ajoneuvon hinnoitteluun sekä lunastusprosessin läpikäyntiin asiakkaan kanssa. Kyselyn avulla etsittiin myös tämänhetkisestä prosessista heikkouksia ja vahvuuksia sekä kerättiin tarkastustoimintaa nopeuttavia toimintatapoja.
Tämän työn tuloksena syntyi kuvaus lunastuskuntoisten ajoneuvojen hinnoittelusta sekä siitä, kuinka lunastusprosessi käydään läpi asiakkaan kanssa. Työn perusteella lunastusprosessista löytyy parannettavaa niin OP Vakuutuksen omasta kuin korjaamoiden toiminnasta lunastustilanteissa. Suositellun toimintamallin avulla voidaan nykyisestä prosessista saada entistä toimivampi.
Lunastusprosessia tutkittiin autovahinkotarkastajien näkökulmasta teettämällä kyselytutkimus OP Vakuutuksen vahinkotarkastajille. Tämän kyselyn avulla rakennettiin suositeltu toimintamalli ajoneuvon hinnoitteluun sekä lunastusprosessin läpikäyntiin asiakkaan kanssa. Kyselyn avulla etsittiin myös tämänhetkisestä prosessista heikkouksia ja vahvuuksia sekä kerättiin tarkastustoimintaa nopeuttavia toimintatapoja.
Tämän työn tuloksena syntyi kuvaus lunastuskuntoisten ajoneuvojen hinnoittelusta sekä siitä, kuinka lunastusprosessi käydään läpi asiakkaan kanssa. Työn perusteella lunastusprosessista löytyy parannettavaa niin OP Vakuutuksen omasta kuin korjaamoiden toiminnasta lunastustilanteissa. Suositellun toimintamallin avulla voidaan nykyisestä prosessista saada entistä toimivampi.