Kerrankin kehityksen kärjessä! : viittomakielentulkkien ammatilliset tavoitteet ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa
Jenu, Martti (2010)
Jenu, Martti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ammatillisia tavoitteita viittomakielentulkkien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opiskelijoilla on. Tarkastelun kohteena on myös, miten opiskelijoiden ammatillisten tavoitteiden sijoittuminen ammattikorkeakoulujen kompetensseihin onnistuu.
Opinnäytetyö kuvailee alan uusien tutkintojen opiskelijoiden ammatillisia tavoitteita ja keskittyy pohtimaan aineistolähtöisesti tutkintojen ajankohtaisuutta ja vastaavuutta opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutetaan Humanistiselle ammattikorkeakoululle
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla suomalaisia viittomakielentulkkien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opiskelijoita, Degree Programme in Sign Language Interpreting (EUMASLI)-koulutusohjelmasta sekä Viittomakielen tulkkitoiminnan YAMK–koulutusohjelmasta. Molemmat tutkinnot painottavat ammattialan tutkimus-, kehittämis- ja hallinnointivalmiuksien omaksumista joko kansallisella tai kansainvälisellä tasolla. Haastateltavia oli yhteensä kolme, joista yksi oli EUMASLI-koulutusohjelmasta ja kaksi Viittomakielen tulkkitoiminnan YAMK-koulutusohjelmasta.
Opinnäytetyö lisää tietoa viittomakielentulkkien ammatillisista tavoitteista ja pohtii viittomakielentulkkien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opiskelijoiden tavoitteiden pohjalta jatkokouluttautumista tavoitehakuisena toimintana. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä jatkokoulutusta harkitsevat viittomakielentulkit, tutkintojen järjestäjätahot sekä ne, jotka ovat kiinnostuneita viittomakielentulkkien ammatillistumisesta.
Opinnäytetyön tuloksina saatiin joukko ammatillisia tavoitteita, jotka luokiteltiin ammattikorkeakoulujen yleisten kompetenssien mukaisesti. Merkittävimpinä kompetensseina esiintyivät itsensä kehittämisen kompetenssi, joka sisälsi alakohtaiseen jatkokouluttautumisen, ammattikielten sekä tulkkaus- ja käännöstaitojen ammatilliset tavoitteet sekä organisaatio- ja yhteiskuntaosaamisen kompetenssi, joka sisälsi ajankohtaisen tietotaidon muodostamisen ammatillisen tavoitteen.
Tulosten mukaan koulutusohjelmat vastaavat pääsääntöisesti haastateltavien ammatillisia tavoitteita, mutta esimerkiksi viittomakielentulkin ammattikielten osuutta tutkinnoissa voisi lisätä. Tutkintojen ajankohtaisuus ja alakohtaisuus on onnistunut jopa siinä määrin että haastateltavat kokevat olevansa kerrankin kehityksen kärjessä.
Opinnäytetyö kuvailee alan uusien tutkintojen opiskelijoiden ammatillisia tavoitteita ja keskittyy pohtimaan aineistolähtöisesti tutkintojen ajankohtaisuutta ja vastaavuutta opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutetaan Humanistiselle ammattikorkeakoululle
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla suomalaisia viittomakielentulkkien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opiskelijoita, Degree Programme in Sign Language Interpreting (EUMASLI)-koulutusohjelmasta sekä Viittomakielen tulkkitoiminnan YAMK–koulutusohjelmasta. Molemmat tutkinnot painottavat ammattialan tutkimus-, kehittämis- ja hallinnointivalmiuksien omaksumista joko kansallisella tai kansainvälisellä tasolla. Haastateltavia oli yhteensä kolme, joista yksi oli EUMASLI-koulutusohjelmasta ja kaksi Viittomakielen tulkkitoiminnan YAMK-koulutusohjelmasta.
Opinnäytetyö lisää tietoa viittomakielentulkkien ammatillisista tavoitteista ja pohtii viittomakielentulkkien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opiskelijoiden tavoitteiden pohjalta jatkokouluttautumista tavoitehakuisena toimintana. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä jatkokoulutusta harkitsevat viittomakielentulkit, tutkintojen järjestäjätahot sekä ne, jotka ovat kiinnostuneita viittomakielentulkkien ammatillistumisesta.
Opinnäytetyön tuloksina saatiin joukko ammatillisia tavoitteita, jotka luokiteltiin ammattikorkeakoulujen yleisten kompetenssien mukaisesti. Merkittävimpinä kompetensseina esiintyivät itsensä kehittämisen kompetenssi, joka sisälsi alakohtaiseen jatkokouluttautumisen, ammattikielten sekä tulkkaus- ja käännöstaitojen ammatilliset tavoitteet sekä organisaatio- ja yhteiskuntaosaamisen kompetenssi, joka sisälsi ajankohtaisen tietotaidon muodostamisen ammatillisen tavoitteen.
Tulosten mukaan koulutusohjelmat vastaavat pääsääntöisesti haastateltavien ammatillisia tavoitteita, mutta esimerkiksi viittomakielentulkin ammattikielten osuutta tutkinnoissa voisi lisätä. Tutkintojen ajankohtaisuus ja alakohtaisuus on onnistunut jopa siinä määrin että haastateltavat kokevat olevansa kerrankin kehityksen kärjessä.