Osaamisen pyramidi opiskelijan henkilökohtaisen opintopolun toteutumisen tukena ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Happo, Iiris; Karjalainen, Asko; Perunka, Sirpa (2018)
Happo, Iiris
Karjalainen, Asko
Perunka, Sirpa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513920
Tiivistelmä
Osaamisperusteisessa koulutuksessa tavoitteena on saada jokaisen opiskelijan osaaminen näkyväksi ja todennetuksi. Olennaista on, että opiskelija itse tunnistaa, hankkii ja osoittaa osaamisensa hänelle sopivalla tavalla. Osaamisen hankkimisen suunnittelu on opiskelijalle luontevaa, mutta vapaus osoittaa osaaminen haluamallaan tavalla koetaan opintojen alussa haasteelliseksi.
Tämä artikkeli tarkastelee opiskelijan itsearvioinnin ja osaamisen osoittamisen tueksi suunniteltua osaamisen pyramidia Oulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Osaamisen pyramidi konkretisoi opetussuunnitelmassa olevia osaamisen kuvauksia siten, että ne ohjaavat opiskelijaa osaamisen hankkimisessa ja oman osaamisensa näkyväksi tekemisessä. Artikkelissa kuvattu osaamisen pyramidi on luotu ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan soveltuvaksi, ja sen laatimista on ohjannut yhteinen opetussuunnitelman kehittämistyö. Sitä voi kuitenkin soveltaa opetussuunnitelmatyöhön ja opiskelijan ohjaukseen myös muissa osaamisperusteisissa koulutuksissa. Osaamisen pyramidi havainnollistaa opiskelijalle opintoihin liittyvää osaamista, ja hän voi opintojensa aikana hyödyntää sitä oman osaamisensa tunnistamiseen, kehittämiseen ja näkyväksi tekemiseen.
Tämä artikkeli tarkastelee opiskelijan itsearvioinnin ja osaamisen osoittamisen tueksi suunniteltua osaamisen pyramidia Oulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Osaamisen pyramidi konkretisoi opetussuunnitelmassa olevia osaamisen kuvauksia siten, että ne ohjaavat opiskelijaa osaamisen hankkimisessa ja oman osaamisensa näkyväksi tekemisessä. Artikkelissa kuvattu osaamisen pyramidi on luotu ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan soveltuvaksi, ja sen laatimista on ohjannut yhteinen opetussuunnitelman kehittämistyö. Sitä voi kuitenkin soveltaa opetussuunnitelmatyöhön ja opiskelijan ohjaukseen myös muissa osaamisperusteisissa koulutuksissa. Osaamisen pyramidi havainnollistaa opiskelijalle opintoihin liittyvää osaamista, ja hän voi opintojensa aikana hyödyntää sitä oman osaamisensa tunnistamiseen, kehittämiseen ja näkyväksi tekemiseen.