RatamoTurun asiakkaiden kokemuksia ryhmien vaikutuksesta kuntoutumiseen
Tiitta, Sakari (2018)
Tiitta, Sakari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää RatamoTurun asiakkaiden tuntemuksia ryhmätoimintojen vaikutuksesta yksilöllisen kuntoutumisen edistymiseen. Tavoitteena on saada uutta tietoa kohdeorganisaatiossa pidettävien ryhmien vaikutuksesta ja tietoa siitä, miten ryhmiä kannattaisi tulevaisuudessa kehittää, jotta ne olisivat asiakaslähtöisempiä.
RatamoTurku on mielenterveys- ja päihdekuntoutujille suunnattu asumispalveluyksikkö, jossa on tarjolla tehostettua palveluasumista, palveluasumista ja tuettua asumista. Yhtenäistä kaikille asumismuodoille on tavoite paremmasta arjesta, psyykkisen voinnin koheneminen ja yksilöllinen kuntoutuminen.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja otos oli viisi henkilöä. Ensimmäinen tutkimuskysymys oli miten RatamoTurun asiakkaat ovat kokeneet ryhmien vaikuttaneen kuntoutumisen edistymiseen. Tuloksena asiakkaat kokivat ryhmien helpottaneen arkea, koska niiden avulla muut asiat unohtuvat hetkeksi ja ryhmät saavat aikaiseksi hyvää oloa ja piristävät mielialaa. Ryhmien positiivinen vaikutus syntyi vastaajien mukaan vertaisten kanssa juttelusta, mielipiteiden vaihdosta ja yhteenkuuluvuuden tunteesta. Toinen tutkimuskysymys oli miten asiakaskeskeisyyttä voitaisiin parantaa ryhmissä. Tuloksena asiakkaat kokivat, että ryhmiä tulisi olla aikaisempaa enemmän ja niiden sisältöä tulisi monipuolistaa.
Tämä opinnäytetyö on ajankohtainen, koska Esperikoti RatamoTurku, kuin myös muut samaan organisaatioon kuuluvat yksiköt panostavat ja haluavat tulevaisuudessakin panostaa virike- ja ryhmätoimintaan. Tällä työllä voidaan osoittaa ryhmien vaikutuksen olevan merkittävä asiakkaiden kanssa kokonaiskuntoutusta suunnitellessa ainakin mielenterveys- ja päihdepotilaiden kohdalla. Lisäksi työ osoittaa, että asiakkaat pitävät ryhmätoimintaa tärkeänä ja toivovat sen jatkuvan ja lisääntyvän tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista seurata monipuolistetaanko ryhmätoimintaa, jolla lisätään asiakaskeskeisyyttä ihan käytännössä eri yksiköissä Esperi konsernin sisällä. Lisäksi mielenkiintoista olisi seurata onko ryhmillä merkitystä tulevaisuudessa aikaisempaa enemmän kokonaiskuntoutuksen suunnittelussa.
RatamoTurku on mielenterveys- ja päihdekuntoutujille suunnattu asumispalveluyksikkö, jossa on tarjolla tehostettua palveluasumista, palveluasumista ja tuettua asumista. Yhtenäistä kaikille asumismuodoille on tavoite paremmasta arjesta, psyykkisen voinnin koheneminen ja yksilöllinen kuntoutuminen.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja otos oli viisi henkilöä. Ensimmäinen tutkimuskysymys oli miten RatamoTurun asiakkaat ovat kokeneet ryhmien vaikuttaneen kuntoutumisen edistymiseen. Tuloksena asiakkaat kokivat ryhmien helpottaneen arkea, koska niiden avulla muut asiat unohtuvat hetkeksi ja ryhmät saavat aikaiseksi hyvää oloa ja piristävät mielialaa. Ryhmien positiivinen vaikutus syntyi vastaajien mukaan vertaisten kanssa juttelusta, mielipiteiden vaihdosta ja yhteenkuuluvuuden tunteesta. Toinen tutkimuskysymys oli miten asiakaskeskeisyyttä voitaisiin parantaa ryhmissä. Tuloksena asiakkaat kokivat, että ryhmiä tulisi olla aikaisempaa enemmän ja niiden sisältöä tulisi monipuolistaa.
Tämä opinnäytetyö on ajankohtainen, koska Esperikoti RatamoTurku, kuin myös muut samaan organisaatioon kuuluvat yksiköt panostavat ja haluavat tulevaisuudessakin panostaa virike- ja ryhmätoimintaan. Tällä työllä voidaan osoittaa ryhmien vaikutuksen olevan merkittävä asiakkaiden kanssa kokonaiskuntoutusta suunnitellessa ainakin mielenterveys- ja päihdepotilaiden kohdalla. Lisäksi työ osoittaa, että asiakkaat pitävät ryhmätoimintaa tärkeänä ja toivovat sen jatkuvan ja lisääntyvän tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista seurata monipuolistetaanko ryhmätoimintaa, jolla lisätään asiakaskeskeisyyttä ihan käytännössä eri yksiköissä Esperi konsernin sisällä. Lisäksi mielenkiintoista olisi seurata onko ryhmillä merkitystä tulevaisuudessa aikaisempaa enemmän kokonaiskuntoutuksen suunnittelussa.