Oppimateriaalien pelillistämis- järjestelmän jatkokehitys ja analysointi
Nygren, Ronnie (2018)
Nygren, Ronnie
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076917
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja oli valtion erityisoppilaitos Valteri-koulu Onerva Jyväskylästä. Heidän toimeksiantona oli aiemmin toteutetun järjestelmän jatkokehitys ja tekninen dokumentointi.
Kyseinen järjestelmä on selaimelle tehty pelien tekoalustaja, jossa on myös pelien pelaamispuoli. Alkuperäinen järjestelmä oli saatu prototyypin tasolle, mutta siitä puuttui tärkeitä ominaisuuksia, kuten moduulityökalu, voittoruutueditori ja versiointi. Myös alkuperäinen mediakirjasto tuli tehdä pitkälti uudestaan. Jatkokehityksessä lähdettiin tekemään hallintapuolelle puuttuvia ominaisuuksia, parantamaan vanhoja ja tämän lisäksi tekemään dokumentaatiota jatkokehitykselle.
Työtä tehtiin sovitun kehityslistan pohjalta. Teknistä dokumentaatiota kirjoitettiin samalla kun tietty osa-alue tuli työn alle. Dokumentaation myötä tehdyn analysoinnin pohjalta järjestelmästä ymmärrettiin tiettyjä omituisuuksia paremmin ja tämän takia järjestelmää parannettiin, sekä teknistä velkaa korjattiin.
Tuloksena järjestelmään saatiin pitkälti kaikki halutut lisäominaisuudet ja parannukset. Järjestelmän hallintapuoli saatiin beta-vaiheeseen. Teknistä dokumentaatiota kirjoitettiin yli 40 sivua ja se pitää sisällään suurimman osan järjestelmästä, mukaan lukien ohjeet pelimoduulien kehittämiselle. Valteri voi jatkaa järjestelmän kanssa seuraavaan vaiheeseen eli pelipuolen kehittämiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on mahdollista rakentaa selaimen päälle toimiva ekosysteemi missä oppimateriaaleja voi pelillistää ja pelata. Projekti osoitti myös, että tämän kokoinen projekti vaatisi taustalle paljon enemmän senioritason osaamista.
Kyseinen järjestelmä on selaimelle tehty pelien tekoalustaja, jossa on myös pelien pelaamispuoli. Alkuperäinen järjestelmä oli saatu prototyypin tasolle, mutta siitä puuttui tärkeitä ominaisuuksia, kuten moduulityökalu, voittoruutueditori ja versiointi. Myös alkuperäinen mediakirjasto tuli tehdä pitkälti uudestaan. Jatkokehityksessä lähdettiin tekemään hallintapuolelle puuttuvia ominaisuuksia, parantamaan vanhoja ja tämän lisäksi tekemään dokumentaatiota jatkokehitykselle.
Työtä tehtiin sovitun kehityslistan pohjalta. Teknistä dokumentaatiota kirjoitettiin samalla kun tietty osa-alue tuli työn alle. Dokumentaation myötä tehdyn analysoinnin pohjalta järjestelmästä ymmärrettiin tiettyjä omituisuuksia paremmin ja tämän takia järjestelmää parannettiin, sekä teknistä velkaa korjattiin.
Tuloksena järjestelmään saatiin pitkälti kaikki halutut lisäominaisuudet ja parannukset. Järjestelmän hallintapuoli saatiin beta-vaiheeseen. Teknistä dokumentaatiota kirjoitettiin yli 40 sivua ja se pitää sisällään suurimman osan järjestelmästä, mukaan lukien ohjeet pelimoduulien kehittämiselle. Valteri voi jatkaa järjestelmän kanssa seuraavaan vaiheeseen eli pelipuolen kehittämiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on mahdollista rakentaa selaimen päälle toimiva ekosysteemi missä oppimateriaaleja voi pelillistää ja pelata. Projekti osoitti myös, että tämän kokoinen projekti vaatisi taustalle paljon enemmän senioritason osaamista.