Elämyksellisen messutapahtuman elementit : Keksintöjen Viikko -tapahtuman kehittämissuunnitelma
Pigg, Jenna; Turunen, Milla (2018)
Pigg, Jenna
Turunen, Milla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014135
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena kehittämisyhtiö Witas Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli laatia Viitasaarella vuosittain järjestettävälle Keksintöjen Viikko -tapahtumalle kehittämissuunnitelma, jonka avulla tapahtumasta saataisiin tulevaisuudessa vetovoimaisempi ja laadukkaampi.
Tapahtuman nykytilanteen kartoittamiseksi hyödynnettiin erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä tutkittavia kohderyhmiä. Näytteilleasettajille sekä kävijöille tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus. Sen lisäksi tapahtuman järjestäjille tehtiin kvalitatiivinen ryhmähaastattelu, jotta tutkimuksen tuloksiin, tapahtuman lähtökohtiin sekä vaadittaviin kehittämistarpeisiin saatiin mahdollisimman laaja näkökulma.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksissa selkeimmin nousivat esille erityisesti erilaiset digitaalisiin palveluihin, markkinointiin sekä visuaalisuuteen liittyvät seikat. Kyselytutkimuksen jälkeen opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin ilmiöön ja sen myötä saatiin pohja kvalitatiiviselle tutkimukselle. Tapahtuman järjestäjille suunnatun kvalitatiivisen ryhmähaastattelun perusteella pystyttiin toteamaan, että tapahtuman järjestämisessä mukana oleva henkilöstö on digitaalisuuden suhteen valveutunutta, mutta työn ulkopuolella melko varautuneita teknologian kehityksen suhteen. Selkeästi kyseessä on digireaktiivinen yritys, jossa digitaalisuus näkyy ainoastaan yrityksen sisäisissä prosesseissa sekä markkinoinnissa ja sen vaikutukset liiketoimintaan ovat vähäisiä.
Näiden tulosten pohjalta laadittiin konkreettinen kehittämissuunnitelma, johon kiteytyvät tärkeimmät messutapahtuman elementit.
Tapahtuman nykytilanteen kartoittamiseksi hyödynnettiin erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä tutkittavia kohderyhmiä. Näytteilleasettajille sekä kävijöille tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus. Sen lisäksi tapahtuman järjestäjille tehtiin kvalitatiivinen ryhmähaastattelu, jotta tutkimuksen tuloksiin, tapahtuman lähtökohtiin sekä vaadittaviin kehittämistarpeisiin saatiin mahdollisimman laaja näkökulma.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksissa selkeimmin nousivat esille erityisesti erilaiset digitaalisiin palveluihin, markkinointiin sekä visuaalisuuteen liittyvät seikat. Kyselytutkimuksen jälkeen opinnäytetyössä perehdyttiin tarkemmin ilmiöön ja sen myötä saatiin pohja kvalitatiiviselle tutkimukselle. Tapahtuman järjestäjille suunnatun kvalitatiivisen ryhmähaastattelun perusteella pystyttiin toteamaan, että tapahtuman järjestämisessä mukana oleva henkilöstö on digitaalisuuden suhteen valveutunutta, mutta työn ulkopuolella melko varautuneita teknologian kehityksen suhteen. Selkeästi kyseessä on digireaktiivinen yritys, jossa digitaalisuus näkyy ainoastaan yrityksen sisäisissä prosesseissa sekä markkinoinnissa ja sen vaikutukset liiketoimintaan ovat vähäisiä.
Näiden tulosten pohjalta laadittiin konkreettinen kehittämissuunnitelma, johon kiteytyvät tärkeimmät messutapahtuman elementit.