Kuntoutuminen alkaa diagnoosista : asiakaslähtöinen psykososiaalisen tuen palvelupolku
Ilus, Hanna (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014137
Tiivistelmä
Syöpään sairastuneiden on todettu hyötyvän psykososiaalisesta tuesta. Iso osa potilaista jää psykososiaalisen tuen ulkopuolelle. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda uusi toimintamalli – asiakaslähtöinen psykososiaalisen tuen palvelupolku. Palvelupolun kehittämisessä hyödynnettiin tutkimusta, minkä tavoitteena oli kartoittaa, miten potilaan ohjaaminen psykososiaalisen tuen palveluihin tapahtuu tällä hetkellä kokemusasiantuntijoiden, syöpäjärjestöjen ja TYKS:n näkökulmasta. Tutkimustehtävät olivat seuraavat:
1. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu kokemusasiantuntijoiden näkökulmasta tällä hetkellä?
2. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu syöpäjärjestöjen näkökulmasta tällä hetkellä?
3. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu
TYKS:n henkilökunnan näkökulmasta tällä hetkellä?
Aineisto kerättiin case-tutkimuksella yksilö- ja fokusryhmäteemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Asiakaslähtöisen kuvauksen visualisoimiseksi laadittiin Service Blueprint -prosessimallit nykytilasta ja asiakaslähtöisestä palvelupolusta.
Asiakkaiden tiedon tarve heräsi ennen diagnoosin saamista. Syöpädiagnoosin jälkeen asiakkailla oli saatavilla runsaasti tietoa ja materiaalia psykososiaalisesta tuesta esitteiden, hoitokäyntien, ensitietopäivien sekä palvelupisteiden kautta. Palveluihin ohjaus ei koskettanut asiakkaita henkilökohtaisesti, jolloin sitä ei muistettu ja syntyi tunne yksin jäämisestä ja oman aktiivisuuden tärkeydestä palveluiden löytämiseksi. Hoitojen päätyttyä ohjauksessa oli selkeä puute eikä integraatiota tapahtunut.
Hoitopolun integraation muodostamiseksi tarvitaan asiakkaan voimavaraistavaa ohjaamista, palvelun- ja psykososiaalisen tuen arviointityökaluja, päätöksenteossa asiakkaan roolin itsenäisyyden tukemiseksi sekä selkeitä toimenkuva- ja prosessikuvauksia. Nämä on huomioitu tuotoksena saadussa asiakaslähtöisessä palveluohjauksellisessa toimintamallissa.
1. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu kokemusasiantuntijoiden näkökulmasta tällä hetkellä?
2. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu syöpäjärjestöjen näkökulmasta tällä hetkellä?
3. Miten asiakkaan palveluohjaus psykososiaalisen tuen palveluihin toteutuu
TYKS:n henkilökunnan näkökulmasta tällä hetkellä?
Aineisto kerättiin case-tutkimuksella yksilö- ja fokusryhmäteemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Asiakaslähtöisen kuvauksen visualisoimiseksi laadittiin Service Blueprint -prosessimallit nykytilasta ja asiakaslähtöisestä palvelupolusta.
Asiakkaiden tiedon tarve heräsi ennen diagnoosin saamista. Syöpädiagnoosin jälkeen asiakkailla oli saatavilla runsaasti tietoa ja materiaalia psykososiaalisesta tuesta esitteiden, hoitokäyntien, ensitietopäivien sekä palvelupisteiden kautta. Palveluihin ohjaus ei koskettanut asiakkaita henkilökohtaisesti, jolloin sitä ei muistettu ja syntyi tunne yksin jäämisestä ja oman aktiivisuuden tärkeydestä palveluiden löytämiseksi. Hoitojen päätyttyä ohjauksessa oli selkeä puute eikä integraatiota tapahtunut.
Hoitopolun integraation muodostamiseksi tarvitaan asiakkaan voimavaraistavaa ohjaamista, palvelun- ja psykososiaalisen tuen arviointityökaluja, päätöksenteossa asiakkaan roolin itsenäisyyden tukemiseksi sekä selkeitä toimenkuva- ja prosessikuvauksia. Nämä on huomioitu tuotoksena saadussa asiakaslähtöisessä palveluohjauksellisessa toimintamallissa.