Ilmaisu, kehollisuus ja kuuntelu : käytännön harjoituksia soiton alkeisopetukseen
Järä, Reetta (2018)
Järä, Reetta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014139
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään musiikillisen ilmaisun, kehollisuuden ja kuuntelun merkitystä soitonopetuksen alkeisopetuksessa. Niiden opettamiseen pianotunneilla yritetään saada lisää tarttumapintaa käytännöllisten harjoitusten avulla, joita on kerätty kirjallisuuskatsauksen tavoin. Monet harjoitukset sopivat käytettäväksi myös muiden instrumenttien parissa.
Työn tavoitteena on lisätä kirjoittajan omaa pedagogista tietotaitoa ja valmiutta työskennellä alkeisopetuksen opettajana uusien opetussuunnitelman perusteiden hengessä.
Oppilaan elävää musiikillista ilmaisua voidaan rohkaista esimerkiksi mielikuvin ja moniaistillisin harjoituksin, mutta tärkeimpänä pohjana ilmaisulle voidaan nähdä halu ilmaista musiikkia ja kokeilla omanlaisia tulkintoja.
Kehollisuutta puolestaan lähestytään lateraalisuuden, rytmiikkaopetuksen, kinestesian ja Émile Jaques-Dalcrozen kehittämän eurytmian näkökulmasta. Kaikkien menetelmien pohjana on ihmisen näkeminen psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena myös soittotilanteessa, jolloin tekemällä asioita kehollisesti oma luonnollinen kehollisuus siirtyy myös soittoon. Kehollinen vapaus nähdään luonnollisen soittotavan perustana.
Viimeiseksi oman musisoinnin kuuntelu on tärkeä taito ensimmäisestä soittotunnista lähtien, jotta musikaalinen kyvykkyys voi kehittyä ja soiton kvaliteetti parantua taitojen lisääntyessä. Opettajalla on merkittävä rooli, jotta oppilas kuulee paljon laadukasta musiikkia ja kehittää korvaa niin soittotuntitilanteissa kuin vapaa-ajallaankin.
Ajatus näiden kolmen tärkeän osa-alueen käsittelemiselle kumpusi kirjoittajan halusta tutkia pedagogikoulutuksen puitteissa vähemmälle huomiolle jääneitä, mutta monipuolisen kehityksen kannalta keskeisiä periaatteita. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava paketti harjoituksia käytettäväksi opetuksessa.
Työn tavoitteena on lisätä kirjoittajan omaa pedagogista tietotaitoa ja valmiutta työskennellä alkeisopetuksen opettajana uusien opetussuunnitelman perusteiden hengessä.
Oppilaan elävää musiikillista ilmaisua voidaan rohkaista esimerkiksi mielikuvin ja moniaistillisin harjoituksin, mutta tärkeimpänä pohjana ilmaisulle voidaan nähdä halu ilmaista musiikkia ja kokeilla omanlaisia tulkintoja.
Kehollisuutta puolestaan lähestytään lateraalisuuden, rytmiikkaopetuksen, kinestesian ja Émile Jaques-Dalcrozen kehittämän eurytmian näkökulmasta. Kaikkien menetelmien pohjana on ihmisen näkeminen psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena myös soittotilanteessa, jolloin tekemällä asioita kehollisesti oma luonnollinen kehollisuus siirtyy myös soittoon. Kehollinen vapaus nähdään luonnollisen soittotavan perustana.
Viimeiseksi oman musisoinnin kuuntelu on tärkeä taito ensimmäisestä soittotunnista lähtien, jotta musikaalinen kyvykkyys voi kehittyä ja soiton kvaliteetti parantua taitojen lisääntyessä. Opettajalla on merkittävä rooli, jotta oppilas kuulee paljon laadukasta musiikkia ja kehittää korvaa niin soittotuntitilanteissa kuin vapaa-ajallaankin.
Ajatus näiden kolmen tärkeän osa-alueen käsittelemiselle kumpusi kirjoittajan halusta tutkia pedagogikoulutuksen puitteissa vähemmälle huomiolle jääneitä, mutta monipuolisen kehityksen kannalta keskeisiä periaatteita. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava paketti harjoituksia käytettäväksi opetuksessa.