Mittarointikonseptin ja toimintamallin kehittäminen digitaaliseen palvelujärjestelmään : case Carinafour & Smart Operations
Telenius, Laura (2018)
Telenius, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantajana on kaarinalainen Carinafour joka kehittää parhaillaan Smart Operations -nimistä palvelujärjestelmää. Työn aiheena on kehittää palvelujärjestelmän yhteen moduuliin konsepti ja toimintamalli, joita hyödynnetään jatkossa palvelujärjestelmän tuotteistamisessa ja asiakkaalla palvelun käyttöönotossa tulevaisuudessa.
Smart Operations -palvelupolku pyrkii vastaamaan erityisesti projektiteollisuudessa tuttuihin haasteisiin, liittyen erityisesti laajoihin toimittajaverkostoihin ja läpinäkyvyydenpuutteeseen eri toimijoiden välillä. Tässä työssä kehitettävän Take a Grip -palvelumoduulin tarkoitus on havaita ongelma asiakkaan prosessista, ja etsiä ratkaisua ongelmaan suorituskyvyn mittaamisella, hyödyntäen digitaalisia alustoja datan keräyksessä. Tärkein Take a Grip vaiheen ominaisuus on tuoda prosessin suorituskyky näkyväksi, jotta toimintaa voidaan jatkossa kehittää paremmaksi. Tavoite on jatkuvan parantamisen myötä parantaa kannattavuutta ja siten tehdä asiakkaan investointi kannattavaksi. Opinnäytetyössä luodun konseptin avulla pyritään siihen, että Carinafour pystyy jatkossa toteuttamaan Take a Grip -vaiheen mahdollisimman pienillä resursseilla noudattaen yhteistä toimintamallia.
Työn alussa esitellään Smart Operations -konseptia ja siihen liittyvää palvelupolkua. Tarkoitusta ja toimintaa esitellään yleisellä tasolla. Työn toisessa osiossa käsitellään teoriaa. Teoriapohjana käytetään tuotantomuotoja sekä Supply Chain Councilin SCOR -mallia. Esitelty teoria perustelee osaltaan sitä, miksi Carinafour kehittää Smart Operations -palvelupolkua, ja minkälaisiin ongelmiin pyritään saamaan ratkaisua. Kolmas osio on itse konseptin kehittäminen ja
Take a Grip -prosessikaavio ja prosessin vaiheiden kuvaus. Tämä osio sisältää myös mittaroinnissa mahdollisesti käytettävien digitaalisten menetelmien esittelyn ja arvioinnin erilaisissa toimintaympäristöisää ja tapauksissa.
Lopputuloksena tässä opinnäytetyössä on toimintamalli prosessikaavion muodossa Take a Grip -vaiheen toteuttamiseen. Lisäksi esitellään digitaalisia menetelmiä ja arvioidaan niiden käytettävyyttä erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Smart Operations -palvelupolku pyrkii vastaamaan erityisesti projektiteollisuudessa tuttuihin haasteisiin, liittyen erityisesti laajoihin toimittajaverkostoihin ja läpinäkyvyydenpuutteeseen eri toimijoiden välillä. Tässä työssä kehitettävän Take a Grip -palvelumoduulin tarkoitus on havaita ongelma asiakkaan prosessista, ja etsiä ratkaisua ongelmaan suorituskyvyn mittaamisella, hyödyntäen digitaalisia alustoja datan keräyksessä. Tärkein Take a Grip vaiheen ominaisuus on tuoda prosessin suorituskyky näkyväksi, jotta toimintaa voidaan jatkossa kehittää paremmaksi. Tavoite on jatkuvan parantamisen myötä parantaa kannattavuutta ja siten tehdä asiakkaan investointi kannattavaksi. Opinnäytetyössä luodun konseptin avulla pyritään siihen, että Carinafour pystyy jatkossa toteuttamaan Take a Grip -vaiheen mahdollisimman pienillä resursseilla noudattaen yhteistä toimintamallia.
Työn alussa esitellään Smart Operations -konseptia ja siihen liittyvää palvelupolkua. Tarkoitusta ja toimintaa esitellään yleisellä tasolla. Työn toisessa osiossa käsitellään teoriaa. Teoriapohjana käytetään tuotantomuotoja sekä Supply Chain Councilin SCOR -mallia. Esitelty teoria perustelee osaltaan sitä, miksi Carinafour kehittää Smart Operations -palvelupolkua, ja minkälaisiin ongelmiin pyritään saamaan ratkaisua. Kolmas osio on itse konseptin kehittäminen ja
Take a Grip -prosessikaavio ja prosessin vaiheiden kuvaus. Tämä osio sisältää myös mittaroinnissa mahdollisesti käytettävien digitaalisten menetelmien esittelyn ja arvioinnin erilaisissa toimintaympäristöisää ja tapauksissa.
Lopputuloksena tässä opinnäytetyössä on toimintamalli prosessikaavion muodossa Take a Grip -vaiheen toteuttamiseen. Lisäksi esitellään digitaalisia menetelmiä ja arvioidaan niiden käytettävyyttä erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.