Logistiikan ratkaisut rakennustyömaalla
Matikainen, Teija-Tuulia (2018)
Matikainen, Teija-Tuulia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062314197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062314197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää rakennustyömaan logistiikkaa materiaalin hallinnan ja logistisen suunnittelun kannalta. Tutkimuksessa selvitetään, millaiset tekijät aiheuttavat kustannuksia hankkeen rakennusvaiheessa.
Tutkimus pohjautuu Lean-ajatteluun, jossa resurssien minimointi ja hukan poistaminen ovat avainasemassa. Lean soveltuu johtamisen malliksi myös tälle alalle.
Rakennustyömaan logistiset ongelmat syntyvät aikataulutetun hankkeen hallinnasta, kun projektissa toimii usean eri alan aliurakoitsijoita ja tavaran toimittajia samanaikaisesti. Suunnittelun ja ennakoinnin puutteet, informaation jakamisen vajavaisuus ja yleisesti välivarastoinnin ongelmat ovat tekijöitä, jotka häiritsevät tieto- ja materiaalivirtoja ja aiheuttavat hukkaa kustannuksissa.
Tutkimustyössä esitellään LSP-menetelmä, joka mahdollistaa edellytykset rakennustoiminnan harjoittamiselle suunnittelun vaiheistuksella. Menetelmä jakaa suunnittelun eri tasoille, sekä arvioi rakennustoiminnan toteutumista suunnitelmien pohjalta.
Vastaavasti informaation kulun parantamiseen on tuoda teknologia suoraan työntekijätasolle. Älylaitteiden käyttöönotosta hyötyy koko työyhteisö, kun suunnitelmat ja muu informaatio on jokaisen ulottuvilla. Nykypäivän tavarantoimituksessa vastaavasti täsmätoimitus suhteutettuna työvaiheisiin vähentää välivarastoinnin ongelmia.
Rakennustyömaan toiminnot ovat jonkin verran vanhentuneita suhteutettuna nykypäivän kehitykseen. Älylaitteet ovat tuoneet muutoksia toimintatapoihin, mutta siitä huolimatta kehittymiselle kohti tehokkaampaa logistiikan suunnittelua on vielä matkaa.
Tutkimus pohjautuu Lean-ajatteluun, jossa resurssien minimointi ja hukan poistaminen ovat avainasemassa. Lean soveltuu johtamisen malliksi myös tälle alalle.
Rakennustyömaan logistiset ongelmat syntyvät aikataulutetun hankkeen hallinnasta, kun projektissa toimii usean eri alan aliurakoitsijoita ja tavaran toimittajia samanaikaisesti. Suunnittelun ja ennakoinnin puutteet, informaation jakamisen vajavaisuus ja yleisesti välivarastoinnin ongelmat ovat tekijöitä, jotka häiritsevät tieto- ja materiaalivirtoja ja aiheuttavat hukkaa kustannuksissa.
Tutkimustyössä esitellään LSP-menetelmä, joka mahdollistaa edellytykset rakennustoiminnan harjoittamiselle suunnittelun vaiheistuksella. Menetelmä jakaa suunnittelun eri tasoille, sekä arvioi rakennustoiminnan toteutumista suunnitelmien pohjalta.
Vastaavasti informaation kulun parantamiseen on tuoda teknologia suoraan työntekijätasolle. Älylaitteiden käyttöönotosta hyötyy koko työyhteisö, kun suunnitelmat ja muu informaatio on jokaisen ulottuvilla. Nykypäivän tavarantoimituksessa vastaavasti täsmätoimitus suhteutettuna työvaiheisiin vähentää välivarastoinnin ongelmia.
Rakennustyömaan toiminnot ovat jonkin verran vanhentuneita suhteutettuna nykypäivän kehitykseen. Älylaitteet ovat tuoneet muutoksia toimintatapoihin, mutta siitä huolimatta kehittymiselle kohti tehokkaampaa logistiikan suunnittelua on vielä matkaa.