Omnian turvallisuuden kehittäminen Tutor- auditoinnin kautta
Kivelä, Mia (2018)
Kivelä, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114188
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu
Turvallisuusosaamisen koulutusohjelma YAMK
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli mitata Tutor- auditoinnilla kohteen kokonaisturvallisuuden nykytilan taso ja tavoitetaso. Tavoitteena oli auditoinnin tuloksen kautta kehittää ammatillisen oppilaitoksen turvallisuutta. Työn toimeksiantajana oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Omnia on Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen omistama koulutuskuntayhtymä, jonka tehtävä on järjestää monialaista ammatillista koulutusta ja tukea työelämän kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Omnian johto sai tiedoksi toimenpide- ehdotukset, jota huomioida Omnian turvallisuuden kehittämisessä ja johtamisessa.
Kehittämistehtävän viitekehys on eri lähteistä johdetuista kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta. Viitekehys rakentuu turvallisuuden, turvallisuusjohtamisen, riskien arvioinnin, Tutor-auditointiimallin sekä organisaation oppimista käsittävän teorian ympärille. Tavoitteena toiminnan jatkuva kehittäminen.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta, menetelmänä turvallisuuden nykytilan mittaaminen Tutor- auditoinnin avulla sekä vastuu- ja asiantuntijahenkilöiden haastattelut ja havainnointi. Tutkimusstrategiakasi valittiin tapaustutkimus, koska tutkimuksellisin keinoin tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia. Kehittämisideoita kartoitettiin ja havainnointiin oppimiskahvila-menetelmän avulla turvallisuusryhmältä ja toimipistevastaavilta.
Tutor- auditointi antoi Omnialle tiedon kokonaisturvallisuuden tasosta ja tavoitetasosta sekä kehittämiskohteet, joita kehittämällä voidaan turvallisuustasoa nostaa, sekä kehittämissuunnitelman mitä tarvitaan, että päästään turvallisuuden tavoitetasolle. Yhteisen oppimisprosessin myötä muodostui kehittämissuunnitelma, kehittämisen askeleet sekä turvallisuuden kehittämismalli Omnian turvallisuuden kehittämiseksi.
Tulokset ovat teorian kanssa yhdenmukaisia ja tukevat toisiaan. Kehittämissuunnitelmassa tär-keimmät toimenpide-ehdotukset perustuvat Tutor- auditoinnin painopistealueisiin hallinnolliseen johtamiseen, toiminnallisten riskien arviointiin, kiinteistö- ja turvallisuustekniikkaan, vaatimusten täyttymiseen, koulutukseen, dokumentaatioon, viestintään sekä tuloksiin ja vaikutuksiin. Keskeisinä teemoina ovat riskit, sidosryhmät, raportointi, mittaaminen ja jatkuva parantaminen. Kehittämistyönmenetelmää voi sellaisenaan käyttää muissakin oppilaitoksissa. Työn tuloksia voi hyödyntää oppilaitosten turvallisuuden kehittämisessä.
Turvallisuusosaamisen koulutusohjelma YAMK
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli mitata Tutor- auditoinnilla kohteen kokonaisturvallisuuden nykytilan taso ja tavoitetaso. Tavoitteena oli auditoinnin tuloksen kautta kehittää ammatillisen oppilaitoksen turvallisuutta. Työn toimeksiantajana oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Omnia on Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen omistama koulutuskuntayhtymä, jonka tehtävä on järjestää monialaista ammatillista koulutusta ja tukea työelämän kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Omnian johto sai tiedoksi toimenpide- ehdotukset, jota huomioida Omnian turvallisuuden kehittämisessä ja johtamisessa.
Kehittämistehtävän viitekehys on eri lähteistä johdetuista kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta. Viitekehys rakentuu turvallisuuden, turvallisuusjohtamisen, riskien arvioinnin, Tutor-auditointiimallin sekä organisaation oppimista käsittävän teorian ympärille. Tavoitteena toiminnan jatkuva kehittäminen.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta, menetelmänä turvallisuuden nykytilan mittaaminen Tutor- auditoinnin avulla sekä vastuu- ja asiantuntijahenkilöiden haastattelut ja havainnointi. Tutkimusstrategiakasi valittiin tapaustutkimus, koska tutkimuksellisin keinoin tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia. Kehittämisideoita kartoitettiin ja havainnointiin oppimiskahvila-menetelmän avulla turvallisuusryhmältä ja toimipistevastaavilta.
Tutor- auditointi antoi Omnialle tiedon kokonaisturvallisuuden tasosta ja tavoitetasosta sekä kehittämiskohteet, joita kehittämällä voidaan turvallisuustasoa nostaa, sekä kehittämissuunnitelman mitä tarvitaan, että päästään turvallisuuden tavoitetasolle. Yhteisen oppimisprosessin myötä muodostui kehittämissuunnitelma, kehittämisen askeleet sekä turvallisuuden kehittämismalli Omnian turvallisuuden kehittämiseksi.
Tulokset ovat teorian kanssa yhdenmukaisia ja tukevat toisiaan. Kehittämissuunnitelmassa tär-keimmät toimenpide-ehdotukset perustuvat Tutor- auditoinnin painopistealueisiin hallinnolliseen johtamiseen, toiminnallisten riskien arviointiin, kiinteistö- ja turvallisuustekniikkaan, vaatimusten täyttymiseen, koulutukseen, dokumentaatioon, viestintään sekä tuloksiin ja vaikutuksiin. Keskeisinä teemoina ovat riskit, sidosryhmät, raportointi, mittaaminen ja jatkuva parantaminen. Kehittämistyönmenetelmää voi sellaisenaan käyttää muissakin oppilaitoksissa. Työn tuloksia voi hyödyntää oppilaitosten turvallisuuden kehittämisessä.