Jääkiekkomailan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Eisto, Juha (2018)
Eisto, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062414202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062414202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat jääkiekkomailan ostopäätökseen. Tavoitteena oli kerryttää syvällistä ymmärrystä siitä, mitkä tekijät ovat ratkaisevassa osassa, kun jääkiekkoilija ostaa mailansa ja näin parantaa toimeksiantajan asiakasymmärrystä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Ultimate Hockey Corps Oy, joka on suomalainen jääkiekkomailavalmistaja. Ultimate Hockey Corps Oy:n valmistaman mailamerkin nimi on PAMA, joka on lyhenne sanoista Padasjoen Maila. Yritys on perustettu 2015, ja se toimii mailan nimen mukaisesti Padasjoella.
Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina, joissa haastateltiin neljää eri kohderyhmää. Haastatellut kohderyhmät olivat juniori-, divari- ja naispelaajat sekä harrastesarjalaiset. Yhteensä haastatteluihin osallistui 21 pelaajaa niin, että kolmessa haastatteluryhmässä oli
kuusi osallistujaa ja yhdessä ryhmässä kolme. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joista kaksi toteutettiin Jyväskylässä ja kaksi Lieksassa. Tutkimuskysymyksistä johdettuja teemoja haastattelussa olivat jääkiekkomailan tärkeimpien ominaisuuksien, ja pelaajan taustatekijöiden sekä yrityksen kilpailukeinojen vaikutus ostopäätökseen.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella jääkiekkomailan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on useita. Tärkeimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat pelaajien omat kokemukset, mailan ominaisuudet kuten paino, jäykkyys ja lapamalli sekä mailan
hinta. Näistä tekijöistä pelaajien omilla kokemuksilla oli suurin merkitys, sillä ne ohjaavat vahvasti mailan ominaisuuksien valintaa sekä hintaa, jonka pelaajat ovat valmiita maksamaan mailoista.
Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluina, joissa haastateltiin neljää eri kohderyhmää. Haastatellut kohderyhmät olivat juniori-, divari- ja naispelaajat sekä harrastesarjalaiset. Yhteensä haastatteluihin osallistui 21 pelaajaa niin, että kolmessa haastatteluryhmässä oli
kuusi osallistujaa ja yhdessä ryhmässä kolme. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joista kaksi toteutettiin Jyväskylässä ja kaksi Lieksassa. Tutkimuskysymyksistä johdettuja teemoja haastattelussa olivat jääkiekkomailan tärkeimpien ominaisuuksien, ja pelaajan taustatekijöiden sekä yrityksen kilpailukeinojen vaikutus ostopäätökseen.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella jääkiekkomailan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on useita. Tärkeimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat pelaajien omat kokemukset, mailan ominaisuudet kuten paino, jäykkyys ja lapamalli sekä mailan
hinta. Näistä tekijöistä pelaajien omilla kokemuksilla oli suurin merkitys, sillä ne ohjaavat vahvasti mailan ominaisuuksien valintaa sekä hintaa, jonka pelaajat ovat valmiita maksamaan mailoista.