Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sipoonkorven kansallispuiston saavutettavuuden parantaminen
Koskinen, Rami (2018)
Koskinen, Rami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062814274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062814274
Tiivistelmä
Sipoonkorven kansallispuisto perustettiin 1.5.2011 Helsingin ja Vantaan kaupunkien sekä Sipoon kunnan alueille hyvin nopealla aikataululla. Nopean perustamisaikataulun vuoksi Metsähallitus ei kyennyt laajentamaan silloisia suojelualueella olemassa olleita pieniä pysäköintialueita eikä parantamaan palvelurakenteiden määrää ja tasoa. Myös joukkoliikenne tiedettiin riittämättömäksi puiston saavutettavuuden kannalta.
Tämän Metsähallituksen tilaaman opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sipoonkorven kansallispuiston saavutettavuuden parantamiseksi tehdyt työt, nykyinen saavutettavuus sekä erityisesti mitä saavutettavuuden parantamiseksi tulee tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Pohjana työlle oli tieto siitä, etteivät nykyiset pysäköintialueet riitä kausiluonteisesti kävijöiden tarpeisiin eikä joukkoliikenne palvele riittävän kattavasti puistossa kävijöitä. Metsähallitus on asettanut kansallispuiston huolto- ja käyttösuunnitelmassa kävijämäärätavoitteeksi 200 000 käyntiä vuoteen 2030 mennessä. Opinnäytetyössä saavutettavuusongelmaa tarkasteltiin edellä mainituilta kannoilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin empiiristä eli kokemusperäistä havainnointia ja haastatteluja. Työssä ei otettu kantaa ratkaisuehdotusten kustannuskysymyksiin, ekologisuuteen, eettisiin tai muihin laajempiin kysymyksiin.
Yhteensä 20 henkilöä haastateltiin loka-marraskuussa 2017 puiston saavutettavuuden parantamiseksi jo tehdyistä töistä sekä kehittämissuunnitelmissa olevista toimenpiteistä. Haastateltavat edustivat Metsähallitusta, Vantaan ja Helsingin kaupunkeja, Sipoon kuntaa, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta sekä Helsingin seudun liikennettä. Lisäksi haastateltavana oli kansallispuistossa sijaitsevien yksityisteiden toimitsijamies sekä yksityishenkilö. Haastatelluilta saatiin tilannepäivitys ja kehitysideoita sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä tapahtuvista toimista puiston saavutettavuuden parantamiseksi.
Saavutettavuus tulee ratkeamaan suurelta osin lyhyen aikajakson aikana kaupunkien/kuntien kaavoituksen toteutuessa sekä Metsähallituksen toimenpiteiden seurauksena. Julkinen liikenne tulee parantumaan uusien linjastosuunnitelmien mukaisesti ja Itä-metron valmistuessa uusien ja laajentuvien asuinalueiden yhteyteen. Ennen muuta rahoituksen toteutuminen eri tasoilla ratkaisee, onko Sipoonkorven kansallispuisto yksi Suomen suosituimmista kansallispuistoista vuoden 2030 jälkeen kävijämäärillä mitattuna.
Tämän Metsähallituksen tilaaman opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sipoonkorven kansallispuiston saavutettavuuden parantamiseksi tehdyt työt, nykyinen saavutettavuus sekä erityisesti mitä saavutettavuuden parantamiseksi tulee tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Pohjana työlle oli tieto siitä, etteivät nykyiset pysäköintialueet riitä kausiluonteisesti kävijöiden tarpeisiin eikä joukkoliikenne palvele riittävän kattavasti puistossa kävijöitä. Metsähallitus on asettanut kansallispuiston huolto- ja käyttösuunnitelmassa kävijämäärätavoitteeksi 200 000 käyntiä vuoteen 2030 mennessä. Opinnäytetyössä saavutettavuusongelmaa tarkasteltiin edellä mainituilta kannoilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin empiiristä eli kokemusperäistä havainnointia ja haastatteluja. Työssä ei otettu kantaa ratkaisuehdotusten kustannuskysymyksiin, ekologisuuteen, eettisiin tai muihin laajempiin kysymyksiin.
Yhteensä 20 henkilöä haastateltiin loka-marraskuussa 2017 puiston saavutettavuuden parantamiseksi jo tehdyistä töistä sekä kehittämissuunnitelmissa olevista toimenpiteistä. Haastateltavat edustivat Metsähallitusta, Vantaan ja Helsingin kaupunkeja, Sipoon kuntaa, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta sekä Helsingin seudun liikennettä. Lisäksi haastateltavana oli kansallispuistossa sijaitsevien yksityisteiden toimitsijamies sekä yksityishenkilö. Haastatelluilta saatiin tilannepäivitys ja kehitysideoita sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä tapahtuvista toimista puiston saavutettavuuden parantamiseksi.
Saavutettavuus tulee ratkeamaan suurelta osin lyhyen aikajakson aikana kaupunkien/kuntien kaavoituksen toteutuessa sekä Metsähallituksen toimenpiteiden seurauksena. Julkinen liikenne tulee parantumaan uusien linjastosuunnitelmien mukaisesti ja Itä-metron valmistuessa uusien ja laajentuvien asuinalueiden yhteyteen. Ennen muuta rahoituksen toteutuminen eri tasoilla ratkaisee, onko Sipoonkorven kansallispuisto yksi Suomen suosituimmista kansallispuistoista vuoden 2030 jälkeen kävijämäärillä mitattuna.