Kansainvälisen kongressin asiakastyytyväisyystutkimus Tampere-talossa : Lions Europa Forum 2009
Mäkinen, Anne (2010)
Mäkinen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410378
Tiivistelmä
Markkinoinnin tärkeimpiä kilpailukeinoja on asiakaspalvelu. Se on tehokas tapa erottua kilpailijoista. Hyvän asiakaspalvelun määrittelyssä lähdetään siitä, että asiakkaan tarpeisiin vastataan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampere-talossa vierailevien sekä kansainvälisten että kotimaisten kongressivieraiden asiakastyytyväisyyttä yrityksen tiloihin ja palveluun, sekä tuottaa ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Tarkoituksena oli saada luotettavia mielipiteitä Tampere-talosta, joka voi tutkimuksen avulla kehittää palvelujaan.
Tampere-talossa järjestettiin 17.–19.9.2009 suuri kansainvälinen kongressitapahtuma nimeltään Lions Europa Forum 2009. Tutkimuksen aineisto kerättiin siellä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kaikkiin tutkimusongelmiin saatiin vastaus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu asiakastyytyväisyyteen, hyvään asiakaspalveluun ja kongressin järjestämiseen. Tampere-talo, Tampere ja Lions Club liittyvät myös olennaisena osana opinnäytetyöhön.
Tampere-talon kansainvälisen kongressin asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kirjallisten kyselylomakkeiden avulla. Lions Europa Forum 2009 kongressiin osallistujille jaettiin kyselylomakkeet jokaisen kongressisalkkuun. Kyselylomake oli tehtävä englanniksi, koska suurin osa asiakkaista oli kansainvälisiä vieraita. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat ovat Tampere-taloon ja sen palveluihin tyytyväisiä. Pienellä kehittämisellä asiakastyytyväisyyden tasoa voidaan nostaa vielä entisestään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampere-talossa vierailevien sekä kansainvälisten että kotimaisten kongressivieraiden asiakastyytyväisyyttä yrityksen tiloihin ja palveluun, sekä tuottaa ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Tarkoituksena oli saada luotettavia mielipiteitä Tampere-talosta, joka voi tutkimuksen avulla kehittää palvelujaan.
Tampere-talossa järjestettiin 17.–19.9.2009 suuri kansainvälinen kongressitapahtuma nimeltään Lions Europa Forum 2009. Tutkimuksen aineisto kerättiin siellä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kaikkiin tutkimusongelmiin saatiin vastaus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu asiakastyytyväisyyteen, hyvään asiakaspalveluun ja kongressin järjestämiseen. Tampere-talo, Tampere ja Lions Club liittyvät myös olennaisena osana opinnäytetyöhön.
Tampere-talon kansainvälisen kongressin asiakastyytyväisyyttä selvitettiin kirjallisten kyselylomakkeiden avulla. Lions Europa Forum 2009 kongressiin osallistujille jaettiin kyselylomakkeet jokaisen kongressisalkkuun. Kyselylomake oli tehtävä englanniksi, koska suurin osa asiakkaista oli kansainvälisiä vieraita. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat ovat Tampere-taloon ja sen palveluihin tyytyväisiä. Pienellä kehittämisellä asiakastyytyväisyyden tasoa voidaan nostaa vielä entisestään.