Mediasisältöpalvelun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Penttilä, Sanna (2018)
Penttilä, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214309
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähti liikkeelle Yritys X:n tuotekehitystarpeesta tarkoituksena kehittää tuotekehitysosaamista sekä yhteistyötä myynnin ja toimituksen välillä. Tavoitteena oli kehittää 100-vuotiasta Suomea juhlistava mediasisältöpalvelu B2B asiakkaille. Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Tietoperustan muodostivat palvelun kehittäminen ja palvelumuotoilu.
Opinnäytetyössä kuvataan palvelumuotoiluprosessin eteneminen ja sen vaiheet. Kehitystyö eteni keväällä 2017 vaiheittain ja edellisestä vaiheesta saatua tietoa käytettiin seuraavassa työvaiheessa. Palvelumuotoiluprosessiin osallistettiin myyntihenkilöstön erilaisissa tehtävissä olevia henkilöitä koko prosessin ajan. Mediasisältöpalvelun suunnitteluun ja kehittämiseen käytettiin erilaisia yhteiskehittämisen keinoja. Jotta palvelutuote vastaisi myyntihenkilöstön tarpeita, kehittämisprosessissa koottiin empiirinen haastatteluaineisto, jolla lisättiin asiakasymmärrystä ja nostettiin esiin mediapalvelun tärkeät ominaisuudet. Myyntihenkilöstön kautta saatiin tietoa aikaisemmista kokemuksista ja toiveista uudelle palvelulle. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoitellen. Valmiit palvelutuotteet esiteltiin myyntihenkilöstölle ja viimeisteltin yhdessä arvioiden.
Myyntihenkilöstö oli hyvin sitoutunut tähän kehityshankkeeseen. He odottivat mediasisältöpalvelulta uudenlaisia mediasisältöpalveluja, joiden myynti olisi vaivatonta ja palvelut vastaisivat yritysasiakkaiden tarpeita mahdollisimman hyvin. Uusi mediasisältöpalvelu suunniteltiin kehitystyön pohjalta kesällä ja myytiin sekä julkaistiin loppuvuonna 2017. Myyntihenkilöstö piti tärkeänä jatkossa ottaa tuotekehitykseen mukaan B2B asiakkaat, jotta syntyisi aito asiakasymmärrys.
Opinnäytetyössä kuvataan palvelumuotoiluprosessin eteneminen ja sen vaiheet. Kehitystyö eteni keväällä 2017 vaiheittain ja edellisestä vaiheesta saatua tietoa käytettiin seuraavassa työvaiheessa. Palvelumuotoiluprosessiin osallistettiin myyntihenkilöstön erilaisissa tehtävissä olevia henkilöitä koko prosessin ajan. Mediasisältöpalvelun suunnitteluun ja kehittämiseen käytettiin erilaisia yhteiskehittämisen keinoja. Jotta palvelutuote vastaisi myyntihenkilöstön tarpeita, kehittämisprosessissa koottiin empiirinen haastatteluaineisto, jolla lisättiin asiakasymmärrystä ja nostettiin esiin mediapalvelun tärkeät ominaisuudet. Myyntihenkilöstön kautta saatiin tietoa aikaisemmista kokemuksista ja toiveista uudelle palvelulle. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoitellen. Valmiit palvelutuotteet esiteltiin myyntihenkilöstölle ja viimeisteltin yhdessä arvioiden.
Myyntihenkilöstö oli hyvin sitoutunut tähän kehityshankkeeseen. He odottivat mediasisältöpalvelulta uudenlaisia mediasisältöpalveluja, joiden myynti olisi vaivatonta ja palvelut vastaisivat yritysasiakkaiden tarpeita mahdollisimman hyvin. Uusi mediasisältöpalvelu suunniteltiin kehitystyön pohjalta kesällä ja myytiin sekä julkaistiin loppuvuonna 2017. Myyntihenkilöstö piti tärkeänä jatkossa ottaa tuotekehitykseen mukaan B2B asiakkaat, jotta syntyisi aito asiakasymmärrys.