Dockerin hyödyntäminen korkeakouluopetuksessa
Anttonen, Timo (2018)
Anttonen, Timo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080914461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080914461
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Hämeen ammattikorkeakoululle lähestymistapa, joka tukisi BYOD-toimintamallia ja ratkaisisi osittain palvelimien resurssien riittämättömyysongelmat sekä ajasta ja paikasta riippuvaisen opetuksen. Työssä tutkittiin, miten konttiteknologia toimii, ja miten sitä olisi mahdollista hyödyntää opetustilanteissa sekä opiskelijoiden itsenäisessä opiskelemisessa. Käytettäväksi ohjelmistoksi valittiin Docker-tuoteperhe, eikä muihin vastaaviin palveluihin otettu kantaa. Työn toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulussa lehtorina työskentelevä Tero Keso.
Teoriaosuuteen kerättiin aineistoa internetlähteistä, ja HAMKin e-opetuksen nykyisen tilan sekä tulevaisuuden suunnitelmien selvittämiseksi toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu. Käytännön osuudessa käytiin läpi ohjelmiston toimintoja ja komentoja esimerkkien avulla. Työn lopussa arvioitiin ohjelmiston skaalautuvuutta ja soveltuvuutta mahdollisesti tulevaan käyttötarkoitukseen.
Työn tuloksena saatiin luotua levykuva, jota olisi mahdollista hyödyntää oppilaan omatoimisessa oppimisessa ja opetuskäytössä. Oppimisympäristökokonaisuuteen tarvittavat kontit saatiin linkitettyä toisiinsa komentotulkin ja Docker Composen avulla, ja ympäristön toimivuus saatiin todennettua testaamalla. Kontin tila onnistuttiin tallentamaan uudeksi levykuvaksi, joka saatiin siirrettyä sekä käyttöönotettua toisella koneella. Mahdollisten IP-osoiteongelmien vuoksi tutkittiin eri tapoja, miten konteille saadaan määriteltyä tietty IP-osoite ja verkko. Lopuksi onnistuttiin ottamaan käyttöön graafinen käyttöliittymä, jolla on mahdollista hallita kontteja.
Teoriaosuuteen kerättiin aineistoa internetlähteistä, ja HAMKin e-opetuksen nykyisen tilan sekä tulevaisuuden suunnitelmien selvittämiseksi toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu. Käytännön osuudessa käytiin läpi ohjelmiston toimintoja ja komentoja esimerkkien avulla. Työn lopussa arvioitiin ohjelmiston skaalautuvuutta ja soveltuvuutta mahdollisesti tulevaan käyttötarkoitukseen.
Työn tuloksena saatiin luotua levykuva, jota olisi mahdollista hyödyntää oppilaan omatoimisessa oppimisessa ja opetuskäytössä. Oppimisympäristökokonaisuuteen tarvittavat kontit saatiin linkitettyä toisiinsa komentotulkin ja Docker Composen avulla, ja ympäristön toimivuus saatiin todennettua testaamalla. Kontin tila onnistuttiin tallentamaan uudeksi levykuvaksi, joka saatiin siirrettyä sekä käyttöönotettua toisella koneella. Mahdollisten IP-osoiteongelmien vuoksi tutkittiin eri tapoja, miten konteille saadaan määriteltyä tietty IP-osoite ja verkko. Lopuksi onnistuttiin ottamaan käyttöön graafinen käyttöliittymä, jolla on mahdollista hallita kontteja.