Yhteistyöllä perheen parhaaksi : Perhelähtöisen ohjauksen kehittäminen vastasyntyneen hoitotyössä
Tanskanen, Milja; Pohjonen, Maria (2018)
Tanskanen, Milja
Pohjonen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070714347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070714347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneiden osastolla hoidossa olevien vastasyntyneiden vanhempien saamaa perhelähtöistä ohjausta hoitojakson aika-na. Ohjaus on yksi keskeisimmistä osa-alueista hoitotyössä vastasyntyneiden osastolla. Maailmanlaa-juisesti ollaan siirtymässä vastasyntyneiden tehohoidossa perhehuonemalliin uusien sairaaloiden rakentuessa. Perhehuonemallissa tavoitteena on, ettei vastasyntynyttä ja vanhempia eroteta mis-sään vaiheessa. Perhehuonemallissa yhtenäisen ohjauksen merkitys korostuu ja hoitoaikojen lyhen-tyessä ohjauksen tulee olla suunnitelmallista ja täsmällistä. Perhelähtöinen ohjaus on osa perhekes-keistä toimintatapaa vastasyntyneiden osastolla. Sen ollessa yhtenäistä, näyttöön perustuvaa ja suunnitelmallista, turvataan kaikille vastasyntyneiden vanhemmille tasalaatuinen ohjaus hoitojakson aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli ohjausprosessista vastasyntyneiden osaston poti-laiden hoidossa ja lisätä yhteistyötä vastasyntyneitä hoitavien sairaanhoitajien, lastenhoitajien ja kätilöiden kesken.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja se toteutettiin kolmena kehittämisilta-päivänä Learning cafe -menetelmällä hyödyntäen potilascase-esimerkkejä. Kehittämisympäristönä oli Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneiden osasto, yhdessä naistenosaston sekä lastenosas-ton henkilökunnan kanssa. Kehittämisiltapäivistä saatu aineisto muodostui Learning cafe-työskentelyn avulla saadusta materiaalista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja siitä muodostettiin toimintamalli ohjausprosessista työvälineeksi henkilökunnan käyttöön. Toimintamallin käyttöönotto yhtenäistää vastasyntyneiden vanhempien saamaa ohjausta. Kehittä-mistyön aikana perhelähtöinen ohjaus kehittyi henkilökunnan uusien toimintatapojen muodossa ja yhteistyö ohjaamisen suhteen lisääntyi henkilökunnan kesken. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjausmallin käyttöönotto lisää ohjauksen yhtenäisyyttä ja takaa osaltaan sen prosessinomaisuutta hoitojakson aikana. Tuloksia voidaan hyödyntää perhelähtöisen ohjauksen kehittämisessä vastasyn-tyneiden osastolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli ohjausprosessista vastasyntyneiden osaston poti-laiden hoidossa ja lisätä yhteistyötä vastasyntyneitä hoitavien sairaanhoitajien, lastenhoitajien ja kätilöiden kesken.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja se toteutettiin kolmena kehittämisilta-päivänä Learning cafe -menetelmällä hyödyntäen potilascase-esimerkkejä. Kehittämisympäristönä oli Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneiden osasto, yhdessä naistenosaston sekä lastenosas-ton henkilökunnan kanssa. Kehittämisiltapäivistä saatu aineisto muodostui Learning cafe-työskentelyn avulla saadusta materiaalista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja siitä muodostettiin toimintamalli ohjausprosessista työvälineeksi henkilökunnan käyttöön. Toimintamallin käyttöönotto yhtenäistää vastasyntyneiden vanhempien saamaa ohjausta. Kehittä-mistyön aikana perhelähtöinen ohjaus kehittyi henkilökunnan uusien toimintatapojen muodossa ja yhteistyö ohjaamisen suhteen lisääntyi henkilökunnan kesken. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjausmallin käyttöönotto lisää ohjauksen yhtenäisyyttä ja takaa osaltaan sen prosessinomaisuutta hoitojakson aikana. Tuloksia voidaan hyödyntää perhelähtöisen ohjauksen kehittämisessä vastasyn-tyneiden osastolla.