Taiteen tekemisen ja kuvataideterapeuttisen ohjaamisen lisäarvosta ammatti-identiteetin kehittymiseen sosionomikoulutuksen aikana
Tarkkio, Airi (2018)
Tarkkio, Airi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080214425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080214425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli taiteen tekemisen ja kuvataideterapeuttisen ohjaamisen lisäarvosta ammatti-identiteetin kehittymiseen sosionomikoulutuksen aikana.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kasvuprosessia sosiaalialan ammattilaiseksi. Opiskelijan koulutuksen vaihtoehtoisina opintoina oli kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö sosionomin työssä. Tällöin koulutus painottui osin myös oman taiteen tekemiseen, kokemiseen ja kuvataideterapeuttisen ohjaamisen harjoittelukäytäntöihin ja sovelluksiin.
Opinnäytetyössä kuvattu kasvutarina sisältää myös kuvauksen ammatin vaihtamisesta sosiaalialalle. Taiteen tekeminen kuvattiin osana kasvuprosessia kantavana voimana. Työssä pohdittiin myös taiteen tekemisen vaikutusta ja merkitystä ammattiin kasvun oppimisprosessiin.
Työssä on laadullisia tutkimuksellisia piirteitä, fenomenologinen ideologia nousee esiin. Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin sosionomin ammattia ja identiteettiä sekä sen kasvua. Lisäksi käsiteltiin taideterapeuttista menetelmää ja sen integroitumista sosionomin työhön.
Toinen osuus koostui omaa ammatti-identiteettiä tutkivasta prosessista. Tutkimusaineistona oli päiväkirjat ja maalaukset koko opiskelun ajalta. Kuvataideterapeuttisen menetelmän harjoittelun aikana työnohjaus toimi ammatti-identiteetin muodostumisen tukena, ikään kuin peilinä ja ohjenuorana. Oivalluksia syntyi oppimisprosessien aikana kasvuryhmässä ja oppitunneilla, jotka syvensivät prosessia.
Opinnäytetyön pohdinnan prosessi toi esiin sen, että luovuus ja taiteen tekeminen loi tilan ammatti-identiteetin kasvulle ja henkilökohtaiselle kasvulle. Luovuus tuki työympäristön muutosta, purkaen muutoksesta syntynyttä stressiä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kasvuprosessia sosiaalialan ammattilaiseksi. Opiskelijan koulutuksen vaihtoehtoisina opintoina oli kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö sosionomin työssä. Tällöin koulutus painottui osin myös oman taiteen tekemiseen, kokemiseen ja kuvataideterapeuttisen ohjaamisen harjoittelukäytäntöihin ja sovelluksiin.
Opinnäytetyössä kuvattu kasvutarina sisältää myös kuvauksen ammatin vaihtamisesta sosiaalialalle. Taiteen tekeminen kuvattiin osana kasvuprosessia kantavana voimana. Työssä pohdittiin myös taiteen tekemisen vaikutusta ja merkitystä ammattiin kasvun oppimisprosessiin.
Työssä on laadullisia tutkimuksellisia piirteitä, fenomenologinen ideologia nousee esiin. Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin sosionomin ammattia ja identiteettiä sekä sen kasvua. Lisäksi käsiteltiin taideterapeuttista menetelmää ja sen integroitumista sosionomin työhön.
Toinen osuus koostui omaa ammatti-identiteettiä tutkivasta prosessista. Tutkimusaineistona oli päiväkirjat ja maalaukset koko opiskelun ajalta. Kuvataideterapeuttisen menetelmän harjoittelun aikana työnohjaus toimi ammatti-identiteetin muodostumisen tukena, ikään kuin peilinä ja ohjenuorana. Oivalluksia syntyi oppimisprosessien aikana kasvuryhmässä ja oppitunneilla, jotka syvensivät prosessia.
Opinnäytetyön pohdinnan prosessi toi esiin sen, että luovuus ja taiteen tekeminen loi tilan ammatti-identiteetin kasvulle ja henkilökohtaiselle kasvulle. Luovuus tuki työympäristön muutosta, purkaen muutoksesta syntynyttä stressiä.