Päiväkodin fyysinen oppimisympäristö : Ympäristö oppimisen tukena
Castrén, Anna; Eskelinen, Jani (2010)
Castrén, Anna
Eskelinen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410307
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee päiväkodin fyysistä oppimisympäristöä. Työssä haasteltiin Tampereen päivähoidon lastentarhanopettajia tarkoituksena selvittää heidän käsityksiään päiväkodin sisätilojen fyysisestä ympäristöstä. Erityisesti sen merkityksestä lapsen oppimisen tukena sekä siitä, mikä merkitys on lasten omalla osallisuudella suhteessa ympäristöönsä. Työn tavoitteena on nostaa näkyville fyysisen oppimisympäristön merkitys lapsen oppimisille.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri Tampereen kaupungin päiväkodissa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme; mitä heikkouksia ja vahvuuksia työntekijät näkevät päiväkotinsa tiloissa, miten työntekijät käyttävät fyysistä ympäristöä lapsen oppimisen tukena
ja onko lasten osallisuus ympäristön kehittämisessä työntekijöiden mielestä merkityksellistä ja toteutuuko se päiväkodeissa.
Puhuttaessa fyysisestä oppimisympäristöstä tässä työssä ei keskitytä niinkään arkkitehtuurisiin puitteisiin vaan työntekijöiden haluun ja kykyyn hyödyntää jo olemassa olevia resursseja. Sekä haastattelujen, että teorian pohjalla on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Stakes, 2005) väite, jonka mukaan lapsi oppii olemalla aktiivinen ja toimimalla. Lisäksi työssä korostetaan itse tekemisen ja vertaisryhmän merkitystä oppimiselle.
Työssä käsitellään oppimisen ja fyysisen ympäristön välistä suhdetta sekä lapsen oman osallisuuden merkitystä hänen oppimiselleen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Stakes, 2005) lapsen ominaiseksi tavaksi toimia ja ajatella määritetään leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja eri taiteen alueisiin liittyvä ilmaiseminen. Teoria keskittyy ympäristön ja näiden toimien väliseen suhteeseen sekä lapsen oman osallisuuden merkitykseen hänen kehitykselleen.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri Tampereen kaupungin päiväkodissa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme; mitä heikkouksia ja vahvuuksia työntekijät näkevät päiväkotinsa tiloissa, miten työntekijät käyttävät fyysistä ympäristöä lapsen oppimisen tukena
ja onko lasten osallisuus ympäristön kehittämisessä työntekijöiden mielestä merkityksellistä ja toteutuuko se päiväkodeissa.
Puhuttaessa fyysisestä oppimisympäristöstä tässä työssä ei keskitytä niinkään arkkitehtuurisiin puitteisiin vaan työntekijöiden haluun ja kykyyn hyödyntää jo olemassa olevia resursseja. Sekä haastattelujen, että teorian pohjalla on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Stakes, 2005) väite, jonka mukaan lapsi oppii olemalla aktiivinen ja toimimalla. Lisäksi työssä korostetaan itse tekemisen ja vertaisryhmän merkitystä oppimiselle.
Työssä käsitellään oppimisen ja fyysisen ympäristön välistä suhdetta sekä lapsen oman osallisuuden merkitystä hänen oppimiselleen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Stakes, 2005) lapsen ominaiseksi tavaksi toimia ja ajatella määritetään leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja eri taiteen alueisiin liittyvä ilmaiseminen. Teoria keskittyy ympäristön ja näiden toimien väliseen suhteeseen sekä lapsen oman osallisuuden merkitykseen hänen kehitykselleen.