Muutosviestinnän kokemuksia Lahden ammattikorkeakoulussa
Heikkonen, Veera (2018)
Heikkonen, Veera
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081314485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081314485
Tiivistelmä
Muutokset ja niihin liittyvä viestintä ovat koko ajan läsnä muuttuvassa korkeakoulumaailmassa. Muutosviestinnällä on ratkaiseva rooli muutoksen onnistumisessa. Muutosviestintää voidaan pitää muutosjohtamisen perustana. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin muutosviestinnän kokemuksia Lahden ammattikorkeakoulussa.
Tietoperustan muodostavat kotimaiset ja kansainväliset lähteet muutosjohtamisesta korkeakoulun ja yksilön näkökulmasta sekä muutosviestinnästä osana korkeakoulun organisaatioviestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, jonka avulla selvitettiin Lahden ammattikorkeakoulun henkilökunnan sekä esimiesten kokemuksia muutosviestinnästä sekä onnistuneen muutosviestinnän osatekijöitä. Muutosviestintää hahmotettiin johdon viestinnän, esimiesviestinnän, M19 projektiviestinnän sekä digitaalisten viestintäkanavien kautta.
Tulosten mukaan yksilön kokemuksiin viestinnästä vaikuttavat johtaminen, yksilön aikaisemmat kokemukset muutoksista sekä yksilön oma muutosasenne. Yksilöiden odotukset ja tarpeet muutoksessa ovat moninaisia sekä riippuvaisia muutoksen laajuudesta, muutostyypistä sekä muutoksen vaikutuksista omaan työhön. Onnistuneen muutosviestinnän keskiössä ovat mm. vuorovaikutus, avoimuus, osallistaminen, arjen viestintä ja yksilöllinen tuki.
Onnistunut muutosviestintä yksilön ja organisaation näkökulmasta on organisaatioviestinnän kokonaisuus, jossa ylin johto, esimiehet, erilaiset projektit sekä henkilökunta toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Tietoperustan muodostavat kotimaiset ja kansainväliset lähteet muutosjohtamisesta korkeakoulun ja yksilön näkökulmasta sekä muutosviestinnästä osana korkeakoulun organisaatioviestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, jonka avulla selvitettiin Lahden ammattikorkeakoulun henkilökunnan sekä esimiesten kokemuksia muutosviestinnästä sekä onnistuneen muutosviestinnän osatekijöitä. Muutosviestintää hahmotettiin johdon viestinnän, esimiesviestinnän, M19 projektiviestinnän sekä digitaalisten viestintäkanavien kautta.
Tulosten mukaan yksilön kokemuksiin viestinnästä vaikuttavat johtaminen, yksilön aikaisemmat kokemukset muutoksista sekä yksilön oma muutosasenne. Yksilöiden odotukset ja tarpeet muutoksessa ovat moninaisia sekä riippuvaisia muutoksen laajuudesta, muutostyypistä sekä muutoksen vaikutuksista omaan työhön. Onnistuneen muutosviestinnän keskiössä ovat mm. vuorovaikutus, avoimuus, osallistaminen, arjen viestintä ja yksilöllinen tuki.
Onnistunut muutosviestintä yksilön ja organisaation näkökulmasta on organisaatioviestinnän kokonaisuus, jossa ylin johto, esimiehet, erilaiset projektit sekä henkilökunta toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.