Liikeidean kirkastaminen kilpailija-analyysin avulla : case: Ceruus Design
Lottonen, Teemu (2018)
Lottonen, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714558
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin salolaiselle Ceruus Design yritykselle, jonka varsinainen toiminta on alkanut vuonna 2017. Yritys tarjoaa laserkaiverruspalveluita sekä valmistaa erilaisia tuotteita kaiverruksineen. Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan kysymykseen, miten eri keinoilla voidaan erottautua kilpailijoista?
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastataan käyttämällä vertailukehittämismenetelmää mysteeriasiakkaana. Vertailukohteiksi valittiin viisi kaiverrusalan yritystä, joilta löytyy toimiva verkkokauppa tai verkossa oleva tilauslomake. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua kilpailijoiden toimintaan mysteeriasiakkaana. Yrityksistä tutkittiin tuotteiden laatua, toimitusta, ostoprosessia, verkkosivuja sekä yrityksen toimintaa laserkaiverrusalalla. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kvalitatiivisesta tutkimusosuudesta. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin vertailukehittämistä (benchmarking) toimeksiantajan toiminnan parantamiseen.
Kilpailija-analyysin avulla saatiin paljon uutta tietoa laserkaiverrusalan toimijoista, sekä niiden tarjoamista tuotteista ja palveluista. Analyysia seuraamalla huomattiin, ettei yksikään vertailussa oleva yritys ollut täydellinen. Opinnäytetyön lopussa yritykselle tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla pystytään keskittymään toiminnan kehittämiseen. Parhaimmat kehitysideat olivat suunnittelutyökalun toteutus sekä maksu- ja toimitusvaihtoehtojen lisääminen verkkokauppaan. Suunnittelutyökalulla tarkoitetaan verkkokaupassa toimivaa työkalua, jonka avulla asiakas pystyy suunnittelemaan ja tilaamaan kustomoituja tuotteita, esimerkiksi juomalaseja omilla kaiverruksilla.
Toimeksiantaja on aloittanut toiminnan kehittämisen opinnäytetyön tuloksien perusteella. Ceruus Designin ensisijaisena kehityksen kohteena on toteuttaa suunnittelutyökalu, joka mahdollistaa asiakkaille yksinkertaisen asioinnin verkkokaupassa. Suunnittelutyökalun toteuttaminen on aloitettu opinnäytetyön johdosta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastataan käyttämällä vertailukehittämismenetelmää mysteeriasiakkaana. Vertailukohteiksi valittiin viisi kaiverrusalan yritystä, joilta löytyy toimiva verkkokauppa tai verkossa oleva tilauslomake. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua kilpailijoiden toimintaan mysteeriasiakkaana. Yrityksistä tutkittiin tuotteiden laatua, toimitusta, ostoprosessia, verkkosivuja sekä yrityksen toimintaa laserkaiverrusalalla. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kvalitatiivisesta tutkimusosuudesta. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin vertailukehittämistä (benchmarking) toimeksiantajan toiminnan parantamiseen.
Kilpailija-analyysin avulla saatiin paljon uutta tietoa laserkaiverrusalan toimijoista, sekä niiden tarjoamista tuotteista ja palveluista. Analyysia seuraamalla huomattiin, ettei yksikään vertailussa oleva yritys ollut täydellinen. Opinnäytetyön lopussa yritykselle tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla pystytään keskittymään toiminnan kehittämiseen. Parhaimmat kehitysideat olivat suunnittelutyökalun toteutus sekä maksu- ja toimitusvaihtoehtojen lisääminen verkkokauppaan. Suunnittelutyökalulla tarkoitetaan verkkokaupassa toimivaa työkalua, jonka avulla asiakas pystyy suunnittelemaan ja tilaamaan kustomoituja tuotteita, esimerkiksi juomalaseja omilla kaiverruksilla.
Toimeksiantaja on aloittanut toiminnan kehittämisen opinnäytetyön tuloksien perusteella. Ceruus Designin ensisijaisena kehityksen kohteena on toteuttaa suunnittelutyökalu, joka mahdollistaa asiakkaille yksinkertaisen asioinnin verkkokaupassa. Suunnittelutyökalun toteuttaminen on aloitettu opinnäytetyön johdosta.