Kuljetusvahinkojen vähentäminen laatujohtamisen avulla
Collan, Mirella (2010)
Collan, Mirella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä merkitys laatujohtamisella on logistiikan tavaraliikenteen kuljetusvahinkojen vähentämisessä. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusmenetelmän metodeina ovat kirjoituspöytätutkimus ja asiantuntijahaastattelut.
Kuljetusvahinkoja sattuu paljon ja niillä voi olla mittavat seuraukset. Menestyäkseen yrityksen on pystyttävä ehkäisemään kuljetusvahinkojen syntymistä. Tässä työssä tutkitaan, onko hyvin suunnitellun ja toteutetun laatujohtamisen avulla mahdollista ennaltaehkäistä näitä yrityksen katetta rasittavia vahinkoja ja pienentää niiden seurauksia. Työssä on esitelty yleisimmät tavaraliikenteen kuljetusvahingot, lähettäjän, rahdinkuljettajan ja vastaanottajan vastuut sekä laatujohtamisen tärkeimmät käsitteet ja työvälineet.
Laatujohtaminen on prosessi, joka painottaa laadulliseen virheettömyyteen kaikissa organisaation toiminnoissa. Johdon ja työntekijöiden panos omaan työhönsä on ratkaiseva tekijä työn laadussa ja vahinkojen syntymisessä. Laatujohtaminen on työkalu, jonka avulla johto voi motivoida työntekijöitä ottamaan vastuuta työstään ja parantamaan työn laatua.
Jos johto ja työntekijät toimivat laatujohtamisen periaatteiden ja standardien mukaan, on yrityksen mahdollista päästä tavoitteisiin ja vähentää kuljetusvahinkoja.
Kuljetusvahinkoja sattuu paljon ja niillä voi olla mittavat seuraukset. Menestyäkseen yrityksen on pystyttävä ehkäisemään kuljetusvahinkojen syntymistä. Tässä työssä tutkitaan, onko hyvin suunnitellun ja toteutetun laatujohtamisen avulla mahdollista ennaltaehkäistä näitä yrityksen katetta rasittavia vahinkoja ja pienentää niiden seurauksia. Työssä on esitelty yleisimmät tavaraliikenteen kuljetusvahingot, lähettäjän, rahdinkuljettajan ja vastaanottajan vastuut sekä laatujohtamisen tärkeimmät käsitteet ja työvälineet.
Laatujohtaminen on prosessi, joka painottaa laadulliseen virheettömyyteen kaikissa organisaation toiminnoissa. Johdon ja työntekijöiden panos omaan työhönsä on ratkaiseva tekijä työn laadussa ja vahinkojen syntymisessä. Laatujohtaminen on työkalu, jonka avulla johto voi motivoida työntekijöitä ottamaan vastuuta työstään ja parantamaan työn laatua.
Jos johto ja työntekijät toimivat laatujohtamisen periaatteiden ja standardien mukaan, on yrityksen mahdollista päästä tavoitteisiin ja vähentää kuljetusvahinkoja.