Tapahtuman järjestäminen ja markkinointiopas Hämeenraitille ja sen sidosryhmille
Launonen, Jaakko (2018)
Launonen, Jaakko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082414646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082414646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella onnistunut tapahtuma ja markkinointiopas toimeksiantajalle, Hämeenraitille. Tapahtuman tavoitteena oli Kanta- ja Päijät-Hämeen maaseututoimijoiden verkostoituminen, virkistäytyminen ja koulutus. Markkinointioppaan tavoitteena on ohjeistaa Hämeenraittia ja sen sidosryhmiä tulevien tapahtumien markkinoinnissa. Tapahtumaa ei ollut ennen järjestetty ja minkäänlaista markkinointiopasta ei Hämeenraitilla ollut ennen käytössä.
Tämän konstruktiivisen tutkimustyön käytännön osuudessa käsitellään, kuinka Hämeenraitti 4 US Camp -tapahtuma rakentui. Käytännön osuus käsittelee tapahtumajärjestämisen aiheita samassa järjestyksessä tietoperustan kanssa. Osuudessa paneudutaan etenkin tapahtumajärjestämisen prosessiin, lähtökohtiin ja markkinointiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta, että järjestetty tapahtuma oli kokonaisuutena onnistunut. Tapahtumaan osallistui noin 70 henkilöä ja palaute oli enimmäkseen positiivista. Tapahtuma pääsi tavoitteisiinsa ja samalla lisäsi Hämeenraitin sekä opinnäytetyön tekijän osaamispääomaa tapahtuman järjestämisen kannalta. Toisena tuotoksena syntynyt markkinointiopas luotiin sellaiseksi, että siitä on hyötyä niin kokeneille markkinoinnin ammattilaisille kuin myös vähemmän kokeneille ihmisille. Opas on selkeä ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus, josta on hyötyä kaikkien sidosryhmien tapahtumien markkinointia mietittäessä. Koko tämä prosessi on opettanut, että yksinkertaisenkin tapahtuman suunnittelemisessa ja markkinoinnissa on paljon asioita, joihin täytyy kiinnittää huomiota.
Tämän konstruktiivisen tutkimustyön käytännön osuudessa käsitellään, kuinka Hämeenraitti 4 US Camp -tapahtuma rakentui. Käytännön osuus käsittelee tapahtumajärjestämisen aiheita samassa järjestyksessä tietoperustan kanssa. Osuudessa paneudutaan etenkin tapahtumajärjestämisen prosessiin, lähtökohtiin ja markkinointiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta, että järjestetty tapahtuma oli kokonaisuutena onnistunut. Tapahtumaan osallistui noin 70 henkilöä ja palaute oli enimmäkseen positiivista. Tapahtuma pääsi tavoitteisiinsa ja samalla lisäsi Hämeenraitin sekä opinnäytetyön tekijän osaamispääomaa tapahtuman järjestämisen kannalta. Toisena tuotoksena syntynyt markkinointiopas luotiin sellaiseksi, että siitä on hyötyä niin kokeneille markkinoinnin ammattilaisille kuin myös vähemmän kokeneille ihmisille. Opas on selkeä ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus, josta on hyötyä kaikkien sidosryhmien tapahtumien markkinointia mietittäessä. Koko tämä prosessi on opettanut, että yksinkertaisenkin tapahtuman suunnittelemisessa ja markkinoinnissa on paljon asioita, joihin täytyy kiinnittää huomiota.