Liikunta-alan yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kurittu, Veera (2018)
Kurittu, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082614656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082614656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä relevanttia tietoa sosiaalisen median hyödyntämiseen liikunta-alan yritysten markkinoinnissa. Tarkoituksena oli tuottaa sosiaaliseen mediaan kattavat yleisohjeet, joita markkinointia aloittelevatkin yritykset pystyvät hyödyntämään. Työssä oli tarkoituksena tuoda esille myös vinkkejä ja uusia ideoita hieman kokeneemmillekin sosiaalisen median markkinoijille muun muassa case-esimerkkien kautta.
Työ toteutettiin benchmarking-menetelmällä, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa tietoa verkko- ja kirjallisuuslähteistä sekä kerättiin uutta tietoa haastattelujen muodossa liikunta- ja media-alan ammattilaisilta. Ohjeistus tehtiin palvelemaan nimenomaan liikunta-alan yrityksiä, jolloin ohjeita pystyi havainnollistamaan esimerkeillä liikunta-alalta.
Teoriaosuudessa oli kaksi eri teemaa: markkinointi liikunta-alalla ja sosiaalinen media. Liikunta-alan markkinoinnissa paneuduttiin liikunta-alan taustoihin ja siihen, miten alalla on markkinoitu viimeisten vuosikymmenien aikana ja kuinka markkinointi on kehittynyt vuosien saatossa. Sosiaalisen median osuudessa keskityttiin tuomaan esille liikunta-alalle oleellisimpien sosiaalisen median kanavien erityispiirteet ja kanavien käyttötarkoitukset. Lisäksi käytiin läpi sisällöntuotantoa, sosiaalisen median mainontaa sekä vaikuttajamarkkinointia. Ohjeistuksessa pyrittiin huomioimaan sosiaaliseen mediaan liittyvät oleellisimmat asiat mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö tarjosi useita eri tyylisiä konkreettisia neuvoja ja ohjeita, joista on varmasti hyötyä kokeneemmallekin sosiaalisen median markkinoijalle. Työssä esitetyistä ohjeista ja tarjotuista neuvoista liikunta-alalla markkinointia tekevät pystyvät valitsemaan itselleen toimivimmat.
Työ toteutettiin benchmarking-menetelmällä, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa tietoa verkko- ja kirjallisuuslähteistä sekä kerättiin uutta tietoa haastattelujen muodossa liikunta- ja media-alan ammattilaisilta. Ohjeistus tehtiin palvelemaan nimenomaan liikunta-alan yrityksiä, jolloin ohjeita pystyi havainnollistamaan esimerkeillä liikunta-alalta.
Teoriaosuudessa oli kaksi eri teemaa: markkinointi liikunta-alalla ja sosiaalinen media. Liikunta-alan markkinoinnissa paneuduttiin liikunta-alan taustoihin ja siihen, miten alalla on markkinoitu viimeisten vuosikymmenien aikana ja kuinka markkinointi on kehittynyt vuosien saatossa. Sosiaalisen median osuudessa keskityttiin tuomaan esille liikunta-alalle oleellisimpien sosiaalisen median kanavien erityispiirteet ja kanavien käyttötarkoitukset. Lisäksi käytiin läpi sisällöntuotantoa, sosiaalisen median mainontaa sekä vaikuttajamarkkinointia. Ohjeistuksessa pyrittiin huomioimaan sosiaaliseen mediaan liittyvät oleellisimmat asiat mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö tarjosi useita eri tyylisiä konkreettisia neuvoja ja ohjeita, joista on varmasti hyötyä kokeneemmallekin sosiaalisen median markkinoijalle. Työssä esitetyistä ohjeista ja tarjotuista neuvoista liikunta-alalla markkinointia tekevät pystyvät valitsemaan itselleen toimivimmat.