Vastuullista journalismia -merkki
Selroos-Palmgren, Mia (2018)
Selroos-Palmgren, Mia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082714667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082714667
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni on toimeksiantotyö Julkisen sanan neuvostolle. Työn tavoitteena on suunnitella vastuullisesta journalismista kertova merkki, joka jatkossa auttaa yleisöä erottamaan aidon journalismin muusta viestinnästä tai valeuutisista, ja liittämään vastuullisuus-journalismin Julkisen sanan neuvoston piiriin kuuluviin medioihin. Merkki rekisteröidään Julkisen sanan neuvoston tavaramerkiksi ja sen käyttöoikeus myönnetään medioille, jotka ovat toiminnassaan sitoutuneet noudattamaan Journalistin ohjeita.
Työssäni analysoidaan brändinrakennuksen ja tuotekehitysprojektin näkökulmasta, minkälaisia tekijöitä ja kehitysvaiheita merkin suunnitteluun liittyy. Aluksi käydään läpi keskeisimpiä toimintaympäristön muutoksia, joista tarve merkille on kummunnut. Työ etenee toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimus jakautuu kolmeen osaan. Ensin tutustutaan benchmarkingin avulla vastaaviin yhteisö- ja alkuperämerkkeihin. Suunnitteluprosessin aikana käydään neljä ryhmäkeskustelua Julkisen sanan neuvoston taustaorganisaatioiden ja jäsenmedioiden kanssa. Merkittävänä osana tutkimusta toteutetaan Taloustutkimuksen kanssa yleisökysely JSN:n tunnettuudesta sekä päätoimittajakysely heidän mielipiteistään ja valmiudestaan merkin käyttöön. Kummallakin ryhmäl-lä testataan eri merkkiversioita.
Toimeksianto käynnistyi maaliskuussa 2017 ja päättyi maaliskuussa 2018. Tutkimuksen tärkein tulos oli se, että merkille löytyi selkeä tarve niin yleisön, toimittajien kuin päätoimittajienkin keskuudessa. Merkin nimeksi valikoitui Vastuullista journalismia useiden vaihtoehtojen joukosta.
Työssäni analysoidaan brändinrakennuksen ja tuotekehitysprojektin näkökulmasta, minkälaisia tekijöitä ja kehitysvaiheita merkin suunnitteluun liittyy. Aluksi käydään läpi keskeisimpiä toimintaympäristön muutoksia, joista tarve merkille on kummunnut. Työ etenee toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimus jakautuu kolmeen osaan. Ensin tutustutaan benchmarkingin avulla vastaaviin yhteisö- ja alkuperämerkkeihin. Suunnitteluprosessin aikana käydään neljä ryhmäkeskustelua Julkisen sanan neuvoston taustaorganisaatioiden ja jäsenmedioiden kanssa. Merkittävänä osana tutkimusta toteutetaan Taloustutkimuksen kanssa yleisökysely JSN:n tunnettuudesta sekä päätoimittajakysely heidän mielipiteistään ja valmiudestaan merkin käyttöön. Kummallakin ryhmäl-lä testataan eri merkkiversioita.
Toimeksianto käynnistyi maaliskuussa 2017 ja päättyi maaliskuussa 2018. Tutkimuksen tärkein tulos oli se, että merkille löytyi selkeä tarve niin yleisön, toimittajien kuin päätoimittajienkin keskuudessa. Merkin nimeksi valikoitui Vastuullista journalismia useiden vaihtoehtojen joukosta.