Merta edemmäs kalaan : Euroopan ulkopuolisen työharjoittelun kehittäminen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa
Pirilä, Lidia (2018)
Pirilä, Lidia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082714671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082714671
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii kehittämään työn tilaajan, Humanistisen ammattikorkeakoulun, Euroopan ulkopuolelle suuntautuvia työharjoitteluita. Työn tavoitteena on kartoittaa harjoittelun tehneiden opiskelijoiden kokemuksia ja tuottaa niiden pohjalta konkreettisia kehitysehdotuksia Humakille. Näillä ehdotuksilla voidaan kehittää tilaajan toimintaa ja maksimoida opiskelijoiden saama hyöty harjoitteluista
tulevaisuudessa.
Keräsin aineistoa haastattelemalla sähköpostitse eri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoita, jotka olivat suorittaneet työharjoittelun Euroopan ulkopuolisessa maassa opintojensa aikana. Valitsin
haastatella opiskelijoita oppilaitosten työntekijöiden sijaan, jotta saisin työhöni opiskelijoiden näkökulmia heidän harjoitteluprosessinsa aikana saamastaan tuesta. Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lisäksi oli tärkeä haastatella muiden koulujen opiskelijoita, jotta sain tietää muiden koulujen opiskelijoiden kokemukset heidän oppilaitostensa harjoittelukäytännöistä ja pystyin vertaamaan niitä keskenään. Teoriaosuuden tukena olen käyttänyt Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kirjoittamia harjoitteluraportteja ja muita aihetta käsitteleviä opinnäytetöitä.
Haastattelujen tuloksista selvisi, että moni harjoittelun tehnyt koki harjoittelun järjestelyissä olleen parantamisen varaa. Parannuksia toivottiin esimerkiksi rahoituksen hankintaan tai sen kanssa auttamiseen, tehtävien selkeyttämiseen, sekä aiemmin harjoittelun tehneiden opiskelijoiden kokemusten jakamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Humanistisen ammattikorkeakoulun lisäksi muut oppilaitokset koulutusaloista riippumatta.
tulevaisuudessa.
Keräsin aineistoa haastattelemalla sähköpostitse eri ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoita, jotka olivat suorittaneet työharjoittelun Euroopan ulkopuolisessa maassa opintojensa aikana. Valitsin
haastatella opiskelijoita oppilaitosten työntekijöiden sijaan, jotta saisin työhöni opiskelijoiden näkökulmia heidän harjoitteluprosessinsa aikana saamastaan tuesta. Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden lisäksi oli tärkeä haastatella muiden koulujen opiskelijoita, jotta sain tietää muiden koulujen opiskelijoiden kokemukset heidän oppilaitostensa harjoittelukäytännöistä ja pystyin vertaamaan niitä keskenään. Teoriaosuuden tukena olen käyttänyt Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kirjoittamia harjoitteluraportteja ja muita aihetta käsitteleviä opinnäytetöitä.
Haastattelujen tuloksista selvisi, että moni harjoittelun tehnyt koki harjoittelun järjestelyissä olleen parantamisen varaa. Parannuksia toivottiin esimerkiksi rahoituksen hankintaan tai sen kanssa auttamiseen, tehtävien selkeyttämiseen, sekä aiemmin harjoittelun tehneiden opiskelijoiden kokemusten jakamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Humanistisen ammattikorkeakoulun lisäksi muut oppilaitokset koulutusaloista riippumatta.