Interaktiivinen 360-ympäristö
Halmesaari, Sampsa (2018)
Halmesaari, Sampsa
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 360-kuvauksen käyttökohteita, tekniikoita ja tämänhetkisestä tilannetta. Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa tutustuttiin interaktii-visuuteen tietotekniikassa ja sen käyttökohteisiin.
Toisessa osiossa syvennyttiin panoraamakuvaukseen ja sen historiaan, josta 360-kuvaus on kehittynyt. Työssä käytiin läpi 360-kuvien tuomia hyötyjä sekä haittoja. Suurin etu 360-kuvissa on niiden immersiivisyys. Lisäksi 360-kameroiden tuottamia kuvia tutkittaessa huomattiin, etteivät ne vastaa perinteisen kameran tarkkuutta, koska 360-kuvaan sisältyy huomattavasti enemmän informaatiota. Myöskin 360-kuvien käyttötarkoituksia käytiin läpi, joista suuressa suosiossa ovat virtuaaliset vierailut, joita käytetään muun muassa monissa kouluissa, matkailussa ja kiinteistövälityksessä.
Kolmannessa osiossa käsiteltiin erilaisia kuvauslaitteistoja, joilla 360-kuvia voidaan tuottaa. Laadullisesti parhaimpaan tulokseen päästiin järjestelmäkameran ja panoraa-mapään avulla, mutta itsenäiset 360-kamerat olivat nopeampi ja helpompi tapa tuottaa 360-kuvia.
Opinnäytetyön CASE-osiossa perehdyttiin interaktiivisen 360-ympäristön luomiseen Itä-Suomen yliopiston Sovelletun fysiikan laitokselle. Yliopiston laboratorioista tehtiin 360-ympäristöt, jotta tulevan opiskelijan olisi mahdollista tutkia tiloja ilman fyysistä läsnäoloa ja tutustua niihin. Työhön käytettiin Insta360 Pro kameraa ja virtuaaliympä-ristön alustana käytettiin WordPressiä, johon asennettiin iPanorama360 liitännäinen. Lopuksi virtuaalitilaan tuotettiin sisältöä.
Toisessa osiossa syvennyttiin panoraamakuvaukseen ja sen historiaan, josta 360-kuvaus on kehittynyt. Työssä käytiin läpi 360-kuvien tuomia hyötyjä sekä haittoja. Suurin etu 360-kuvissa on niiden immersiivisyys. Lisäksi 360-kameroiden tuottamia kuvia tutkittaessa huomattiin, etteivät ne vastaa perinteisen kameran tarkkuutta, koska 360-kuvaan sisältyy huomattavasti enemmän informaatiota. Myöskin 360-kuvien käyttötarkoituksia käytiin läpi, joista suuressa suosiossa ovat virtuaaliset vierailut, joita käytetään muun muassa monissa kouluissa, matkailussa ja kiinteistövälityksessä.
Kolmannessa osiossa käsiteltiin erilaisia kuvauslaitteistoja, joilla 360-kuvia voidaan tuottaa. Laadullisesti parhaimpaan tulokseen päästiin järjestelmäkameran ja panoraa-mapään avulla, mutta itsenäiset 360-kamerat olivat nopeampi ja helpompi tapa tuottaa 360-kuvia.
Opinnäytetyön CASE-osiossa perehdyttiin interaktiivisen 360-ympäristön luomiseen Itä-Suomen yliopiston Sovelletun fysiikan laitokselle. Yliopiston laboratorioista tehtiin 360-ympäristöt, jotta tulevan opiskelijan olisi mahdollista tutkia tiloja ilman fyysistä läsnäoloa ja tutustua niihin. Työhön käytettiin Insta360 Pro kameraa ja virtuaaliympä-ristön alustana käytettiin WordPressiä, johon asennettiin iPanorama360 liitännäinen. Lopuksi virtuaalitilaan tuotettiin sisältöä.