Dialogisuus ammatillisessa koulutuksessa : Opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutuskohtaaminen
Keinänen, Anne (2018)
Keinänen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314817
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajan näkökulmasta opettajan ja opiskelijan välistä dialogista vuorovaikutuskohtaamista ammatillisessa koulutuksessa. Tarkoituksena oli tutkia vuorovaikutusta opettajan moninaisessa toimintaympäristöissä, joiden pyritään tukemaan opiskelijoiden vuorovaikutusosaamista työelämälähtöisesti. Tavoitteena oli selvittää, miten opettajuus, vuorovaikutus ja erilaiset oppimisympäristöt mahdollistavat dialogisen vuorovaikutuksen opettajan ja opiskelijan välillä. Vastauksia haettiin myös siihen, mahdollistaako ammatillinen koulu instituutiona riittävät resurssit dialogisen pedagogiikan toteutumiselle.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin osin teoriaaohjaavan sisällönanalyysin mukaan. Lähestymistapana on käytetty fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui viidestä toisen asteen ammatillista opettajasta aloilta, joilla kohtaaminen ja vuorovaikutus ovat keskeisessä roolissa työelämässä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna.
Dialogista kohtaamista edistävät tekijät opettajan ja opiskelijan välillä ovat opettajuus, vuorovaikutus, luottamus, ilmapiiri, ryhmäytyminen ja oppimisympäristöt. Tulosten perusteella opettajan ammatillisuudella ja persoonalla on merkitystä siihen, millaisen dialogisen vuorovaikutuksen hän pystyy luomaan opiskelijoihin. Luottamuksellisen ilmapiiri edistää opiskelijoiden kykyä dialogiseen vuorovaikutukseen samoin kuin ryhmässä työskentely. Erilaiset oppimisympäristöt joko tukevat tai heikentävät dialogisen opettamisen mahdollisuuksia. Lähiopetuskontaktit, simulaatiot, koulujen klinikkaharjoittelut ja työssäoppimisen harjoittelupaikat koettiin dialogisuutta edistäviksi. Erilaiset verkko-oppimisympäristöt puolestaan koettiin dialogisuutta heikentävinä tekijöinä, joskin niiden käyttöön liittyvää vuorovaikutusta haluttiin lisätä.
Dialogista pedagogiikkaa tukivat opetussuunnitelma, resurssit, vuorovaikutteiset oppimisympäristöt sekä opettajien mahdollisuudet kehittää opettajuutta. Opetussuunnitelman katsottiin tukevan dialogista pedagogiikkaa oikein tulkittuna. Riittävät resurssit takaavat yksilöllisen ja ryhmäkohtaisen syvällisemmän dialogisen pedagogiikan toteutumisen, mikäli hallinnollinen puoli tukee opettajientekemää työtä. Vuorovaikutteiset oppimisympäristöt tukevat parhaiten dialogista opettamista siinä missä edistävät opiskelijoiden sosiaalisia työelämävalmiuksia. Opettajien mahdollisuudet kehittää omaa opettajuutta dialogisemman opetusmenetelmän suuntaan, on riippuvainen opettajasta itsestään. Myös ammattikoulun organisaation tapa johtaa alaisia ja kiinnittää huomiota opettajien toiveisiin toteuttaa dialogista pedagogiikkaa olisi kohdistettava huomiota. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatilliset opettajat voivat oman opettajuuden ja dialogisen pedagogiikan kautta edistää opiskelijoiden vuorovaikutustaitoja ammatillisen kasvun ja kehityksen rinnalla.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajan näkökulmasta opettajan ja opiskelijan välistä dialogista vuorovaikutuskohtaamista ammatillisessa koulutuksessa. Tarkoituksena oli tutkia vuorovaikutusta opettajan moninaisessa toimintaympäristöissä, joiden pyritään tukemaan opiskelijoiden vuorovaikutusosaamista työelämälähtöisesti. Tavoitteena oli selvittää, miten opettajuus, vuorovaikutus ja erilaiset oppimisympäristöt mahdollistavat dialogisen vuorovaikutuksen opettajan ja opiskelijan välillä. Vastauksia haettiin myös siihen, mahdollistaako ammatillinen koulu instituutiona riittävät resurssit dialogisen pedagogiikan toteutumiselle.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin osin teoriaaohjaavan sisällönanalyysin mukaan. Lähestymistapana on käytetty fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui viidestä toisen asteen ammatillista opettajasta aloilta, joilla kohtaaminen ja vuorovaikutus ovat keskeisessä roolissa työelämässä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna.
Dialogista kohtaamista edistävät tekijät opettajan ja opiskelijan välillä ovat opettajuus, vuorovaikutus, luottamus, ilmapiiri, ryhmäytyminen ja oppimisympäristöt. Tulosten perusteella opettajan ammatillisuudella ja persoonalla on merkitystä siihen, millaisen dialogisen vuorovaikutuksen hän pystyy luomaan opiskelijoihin. Luottamuksellisen ilmapiiri edistää opiskelijoiden kykyä dialogiseen vuorovaikutukseen samoin kuin ryhmässä työskentely. Erilaiset oppimisympäristöt joko tukevat tai heikentävät dialogisen opettamisen mahdollisuuksia. Lähiopetuskontaktit, simulaatiot, koulujen klinikkaharjoittelut ja työssäoppimisen harjoittelupaikat koettiin dialogisuutta edistäviksi. Erilaiset verkko-oppimisympäristöt puolestaan koettiin dialogisuutta heikentävinä tekijöinä, joskin niiden käyttöön liittyvää vuorovaikutusta haluttiin lisätä.
Dialogista pedagogiikkaa tukivat opetussuunnitelma, resurssit, vuorovaikutteiset oppimisympäristöt sekä opettajien mahdollisuudet kehittää opettajuutta. Opetussuunnitelman katsottiin tukevan dialogista pedagogiikkaa oikein tulkittuna. Riittävät resurssit takaavat yksilöllisen ja ryhmäkohtaisen syvällisemmän dialogisen pedagogiikan toteutumisen, mikäli hallinnollinen puoli tukee opettajientekemää työtä. Vuorovaikutteiset oppimisympäristöt tukevat parhaiten dialogista opettamista siinä missä edistävät opiskelijoiden sosiaalisia työelämävalmiuksia. Opettajien mahdollisuudet kehittää omaa opettajuutta dialogisemman opetusmenetelmän suuntaan, on riippuvainen opettajasta itsestään. Myös ammattikoulun organisaation tapa johtaa alaisia ja kiinnittää huomiota opettajien toiveisiin toteuttaa dialogista pedagogiikkaa olisi kohdistettava huomiota. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatilliset opettajat voivat oman opettajuuden ja dialogisen pedagogiikan kautta edistää opiskelijoiden vuorovaikutustaitoja ammatillisen kasvun ja kehityksen rinnalla.