Siivouspalvelun kehittäminen kuntokeskuksessa
Haapamäki, Niina (2018)
Haapamäki, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414863
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee siivouspalvelun kehittämistä kuntokeskuksessa. Työn tilaajana toimi EasyFit Seinäjoki. Tarkoituksena oli saada tietoa, miten kuntokeskuksen asiakas kokee siivouksen ja mitä he huomioivat siivouksessa. Asiakaspalautetta hyödyntämällä löytää oikea ja riittävä tapa siivota kuntokeskusta. Työn tavoitteena oli järkeistää ja kohdentaa siivousta oikein sekä saada kustannussäästöjä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselytutkimusta. Työn kehittämisessä tehtiin erilaisia kokeiluja sekä laaduntarkkailua kehittämisen apuna. Työn viitekehys on asiakaspalvelun ja siivouksen laadun kehittäminen puhtauspalveluissa.
Siivoustyön kehittäminen aloitettiin nykytilanteen kartoittamisella. Kartoitus tehtiin asiakkaan ja siivoojan haastatteluilla sekä kuntokeskuksen asiakaskyselyllä. Tulosten perusteella laadittiin kehityssuunnitelma. Työ eteni konkreettisiin muutoksiin siivouksessa ja erilaisten kokeilujen kautta löydettiin hyvä tapa siivota kuntokeskusta. Siivousmuutosten apuna oli laadunvarmennus, joka antoi tietoa siivouksen kehittämisen kohteista ja päivittäisestä työn onnistumisesta. Siivoustyötä konkretisoitiin myös palveluohjeen, vuosityösuunnitelman ja siivouksen huoltokirjan muodossa.
Kehitystyö tehtiin yhdessä asiakkaan kanssa. Palvelun ja laadun kehittäminen siivouksen asiakaskohteessa tarvitsee saumatonta yhteistyötä asiakkaan kanssa. Projektissa onnistuttiin hyvin ja lopputuloksena luotiin uusi, parempi tapa siivouspalvelulle. Tärkeässä roolissa kehittämistyössä oli myös kuntokeskuksen asiakkaan mielipiteet siivouksesta. Kuntokeskus uudistui projektin aikana myös tilojen osalta. Tiloja sisustettiin ja remontoitiin asiakkaita paremmin palveleviksi. Tämä auttoi kokonaissiisteyden ja viihtyvyyden parantamiseen. Tulevaisuudessa kehitystyö jatkuu asiakaskyselyillä sekä siivouspalvelun kehittämisellä eteenpäin.
Siivoustyön kehittäminen aloitettiin nykytilanteen kartoittamisella. Kartoitus tehtiin asiakkaan ja siivoojan haastatteluilla sekä kuntokeskuksen asiakaskyselyllä. Tulosten perusteella laadittiin kehityssuunnitelma. Työ eteni konkreettisiin muutoksiin siivouksessa ja erilaisten kokeilujen kautta löydettiin hyvä tapa siivota kuntokeskusta. Siivousmuutosten apuna oli laadunvarmennus, joka antoi tietoa siivouksen kehittämisen kohteista ja päivittäisestä työn onnistumisesta. Siivoustyötä konkretisoitiin myös palveluohjeen, vuosityösuunnitelman ja siivouksen huoltokirjan muodossa.
Kehitystyö tehtiin yhdessä asiakkaan kanssa. Palvelun ja laadun kehittäminen siivouksen asiakaskohteessa tarvitsee saumatonta yhteistyötä asiakkaan kanssa. Projektissa onnistuttiin hyvin ja lopputuloksena luotiin uusi, parempi tapa siivouspalvelulle. Tärkeässä roolissa kehittämistyössä oli myös kuntokeskuksen asiakkaan mielipiteet siivouksesta. Kuntokeskus uudistui projektin aikana myös tilojen osalta. Tiloja sisustettiin ja remontoitiin asiakkaita paremmin palveleviksi. Tämä auttoi kokonaissiisteyden ja viihtyvyyden parantamiseen. Tulevaisuudessa kehitystyö jatkuu asiakaskyselyillä sekä siivouspalvelun kehittämisellä eteenpäin.