ALAKOULULAISEN OPISKELUERGONOMIA KOULUSSA JA KOTONA : Opas Aleksanteri Kenan alakoulun henkilökunnalle
Pulju, Laura; Juliander, Alina (2018)
Pulju, Laura
Juliander, Alina
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090514874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090514874
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on jakaa tietoa Aleksanteri Kenan koulun hen-kilökunnalle alakoululaisten ergonomisesta työskentelystä sekä sen vaikutuk-sista tuki- ja liikuntaelimistöön. Tavoitteenamme on oppaan jakaman tiedon avulla vaikuttaa koululaisten opiskeluergonomiaan ja hyvinvointiin. Oppaassa ha-lusimme nostaa esille erilaisia vaihtoehtoja opiskeluergonomian monipuolista-miseksi tavanomaisten kalusteiden lisäksi. Huomioimme työssämme myös äly- ja mobiililaitteiden käyttöön liittyvät ergonomiset asennot, koska aihe on hyvin ajankohtainen. Fysioterapia-alan kannalta työn tavoitteena on kerätä ajankoh-taista tietoa, mikä on sovellettavissa ergonomian ohjauksessa esimerkiksi koulu-laisten kanssa toimiessa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja sen lopputuotokseksi muotoutui opas. Ra-portin sisältöä varten haimme tietoa kotimaisista ja ulkomaalaisista uutisista, tut-kimuksista sekä muista Internet- ja kirjalähteistä. Opas sisältää havainnollistavia kuvia sekä kohderyhmälle suunnattua tekstiä.
Tiedonhaun pohjalta totesimme, että oikeanlaisilla kalusteilla voidaan vaikuttaa lasten ergonomiseen työskentelyyn ja sen kautta tuki- ja liikuntaelimistön ongel-miin. Monipuolisten työskentelyasentojen lisäksi opiskelun tauottamisella ja asentojen vaihtelulla on merkitystä tuki- ja liikuntaelimistön kuormittumiseen sekä koulutyön sujuvuuteen.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja sen lopputuotokseksi muotoutui opas. Ra-portin sisältöä varten haimme tietoa kotimaisista ja ulkomaalaisista uutisista, tut-kimuksista sekä muista Internet- ja kirjalähteistä. Opas sisältää havainnollistavia kuvia sekä kohderyhmälle suunnattua tekstiä.
Tiedonhaun pohjalta totesimme, että oikeanlaisilla kalusteilla voidaan vaikuttaa lasten ergonomiseen työskentelyyn ja sen kautta tuki- ja liikuntaelimistön ongel-miin. Monipuolisten työskentelyasentojen lisäksi opiskelun tauottamisella ja asentojen vaihtelulla on merkitystä tuki- ja liikuntaelimistön kuormittumiseen sekä koulutyön sujuvuuteen.