En jämförande faktoranalys av Colornova Oy:s gamla och nya lager
Ketonen, Amos (2018)
Ketonen, Amos
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090614906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090614906
Tiivistelmä
Colornova Oy har gett i uppdrag att jämföra deras gamla lager med deras nya lager. Colornova Oy är ett familjeföretag som importerar, marknadsför och säljer produkter avsedda för hemförbättring. I början av år 2018 flyttade företaget sitt gamla lager i Träskända till den nya lagerpositionen i Vanda. Platsen på anläggningen i ett företag spelar en stor ekonomisk roll, en dålig position har möjligheten att förstöra företagets affärsstrategi totalt. Det finns både fast och rörliga kostnader som är svåra att sänka efter att anläggningspositionen är utvald. Syftet med arbetet är att jämföra Colornova Oy:s gamla och nya lager med hjälp av en faktoranalys. Metoden som använts för att nå ett resultat är en semistrukturerad intervju där respondenten är Colornova Oy:s marknadschef. Genom intervjun och tidigare litteratur om faktoranalyser uppnåddes en lista på framgångsfaktorer som är relevanta för jämförelsen mellan lagren. Faktorerna som använts i faktoranalysen är: närhet till marknad, närhet till leverantörer, närhet till konkurrenter, lagerhållningskostnader, infrastruktur, arbetskraft, personliga kontakter och utrymme för expansion. Dessa faktorer är subjektivt valda och var och en har getts en viktighetsgrad med hjälp av teorin och respondenten. Faktoranalysen går ut på att poängsätta de olika positionerna och därefter multiplicera vardera positionens poäng med viktighetsgraden för varje faktor. När dessa poäng summeras fås ett resultat om vilken position som är bättre. Resultatet av faktoranalysen gav svaret att lagret i Vanda är ett betydligt bättre alternativ för Colornova Oy. För att faktoranalysen är subjektiv kan resultatet endast tas som ett riktgivande resultat. Colornova Oy has given the assignment to compare their old warehouse with their new warehouse. Colornova Oy is a family company that imports, markets and sells products for home improvement. At the beginning of 2018, the company moved its own warehouse in Träskända to the new warehouse position in Vantaa. The location of the warehouse in a company plays a major economic role, a poor position has the potential to destroy the company's business strategy in total. There are both fixed and variable costs that are difficult to lower after the warehouse position is selected. The purpose of the work is to compare Colornova Oy:s old and new warehouse using a factor analysis. The method used to reach a result is a semistructured interview where the respondent is Colornova Oy:s marketing manager. Through the interview and previous literature on factor analyzes, a list of success factors that were relevant to the comparison between the warehouses was achieved. The factors used in the factor analysis are: proximity to market, proximity to suppliers, proximity to competitors, warehousing costs, infrastructure, labor, personal contacts and space for expansion. These factors are subjectively chosen and each has been given a degree of importance with the aid of the theory and the respondent. The factor analysis is based on scoring the different positions and then multiplying each position's score with the importance of each factor. When these points are summed up, you get a result of which position is better. The result of the factor analysis gave the answer that the warehouse in Vantaa is a significantly better option for Colornova Oy. Because the factor analysis is subjective, the result can only be taken as a guiding result.