Asiakashankinta kohdennetun markkinoinnin avulla, Case: BoulderSaimaa
Kemppinen, Kaisa; Näsänen, Salla (2018)
Kemppinen, Kaisa
Näsänen, Salla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082814697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082814697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakasyrityksen eli BoulderSaimaan nykyisiä asiakkaita yhdistäviä tekijöitä ja ominaisuuksia. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, mistä ja millaisella viestinnällä asiakasyritys tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi haluttiin kartoittaa muita kehityskohteita asiakasyrityksen toiminnassa. Tutkimustulosten pohjalta asiakasyritykselle tehtiin markkinointiohjeistus,joka toimii yrityksen markkinoinnin strategisen suunnittelun tukena.Teoriaosuus käsittelee markkinoinnin teoriaa. Erityisesti paneuduttiin markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta ja julkaisuja sekä verkkolähteitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää mahdollisimman monipuolisten tutkimustulosten saamiseksi. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä, johon sisältyi kyselylomake ja muutamia haastatteluja. Asiakaskysely toteutettiin Google Forms työkalulla ja siihen vastasi 90 henkilöä. Haastatteluja toteutettiin kasvotusten sekä puhelimitse ja niitä suoritettiin yhdeksän kappaletta. Tutkimuksesta saadun aineiston perusteella huomattiin monilla olevan ennakkoluuloja kiipeilyä kohtaan. Asiakasyrityksen markkinointiviestinnässä tulisi korjata näitä harhaluuloja ja korostaa lajin erilaisuutta verrattuna moneen muuhun liikuntamuotoon. Lisäksi asiakkaat kaipasivat lisäpalveluja, joista jooga ja juoksukoulu mainittiin useimmin. Asiakaskyselystä selvisi myös, mitä viestintäkanavia asiakkaat käyttävät ja minkä tyyppinen markkinointi heidät tavoittaa.