Asiakkaan paikallinen ohjaus sähköisessä palvelussa : Ylähengitystieinfektio-oirearviolomakkeen toiminta hoitohenkilökunnan näkökulmasta
Sääskilahti, Saine (2018)
Sääskilahti, Saine
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714936
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansalaisten tulevaa sähköistä Omaolo – palvelukokonaisuutta ja asiakkaan ylähengitystieinfektion oirearviolomaketta. Omaolo-palvelu on osa hallituksen ODA- kärkihanketta. Maamme useat kunnat kehittävät palvelukokonaissuutta yhteistyössä. Nämä tulevat Omaolo-palvelun oirearviolomakkeet auttavat arvioimaan asiakasta oireita eri sairaustiloissa ja tarjoavat ammattilaisille työkaluja. Opinnäytetyö on työelämänlähtöinen.
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa asiakkaan paikallisesta palveluohjauksen toiminnasta oirearviolomakkeella. Tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan näkökulmasta oireita potevan asiakkaan paikallisesta ohjautumisesta sekä, selvittää miten henkilökunta haluaa kehittää paikallista palveluohjausta. Työn toimeksiantaja oli Hämeenlinnan kaupungin terveyspalvelut. Tämän opinnäytetyön tekijän aito kiinnostus, sähköisen palvelun kehittämistyöstä, herättivät mielenkiinnon aloittaa tutkimisen aiheesta.
Opinnäytetyön on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineiston keräyksen menetelmänä toimi Webropol-kyselylomake Likertin- asteikolla ja puoliavoimet kysymykset. Vastaajina toimivat Hämeenlinnan terveysasemien vastaanottoa pitävät lääkärit ja sairaanhoitajat. Aineisto käsiteltiin tilastollista analyysia ja sisällönanalyysia käyttäen. Osa kysymyksistä luokiteltiin omiin luokkiinsa ja kvantifioitiin.
Vastausten perusteella asiakkaan paikallinen palveluohjautuminen oli riittävä, mutta asiakkaan huomioimista palvelussa olisi hyvä kehittää. Kehittämisaiheet kohdentuivat palvelun yhteydenottoon, käytännön työhön ja asiakkaan palveluohjautumiseen eri tilanteissa.
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa asiakkaan paikallisesta palveluohjauksen toiminnasta oirearviolomakkeella. Tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan näkökulmasta oireita potevan asiakkaan paikallisesta ohjautumisesta sekä, selvittää miten henkilökunta haluaa kehittää paikallista palveluohjausta. Työn toimeksiantaja oli Hämeenlinnan kaupungin terveyspalvelut. Tämän opinnäytetyön tekijän aito kiinnostus, sähköisen palvelun kehittämistyöstä, herättivät mielenkiinnon aloittaa tutkimisen aiheesta.
Opinnäytetyön on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineiston keräyksen menetelmänä toimi Webropol-kyselylomake Likertin- asteikolla ja puoliavoimet kysymykset. Vastaajina toimivat Hämeenlinnan terveysasemien vastaanottoa pitävät lääkärit ja sairaanhoitajat. Aineisto käsiteltiin tilastollista analyysia ja sisällönanalyysia käyttäen. Osa kysymyksistä luokiteltiin omiin luokkiinsa ja kvantifioitiin.
Vastausten perusteella asiakkaan paikallinen palveluohjautuminen oli riittävä, mutta asiakkaan huomioimista palvelussa olisi hyvä kehittää. Kehittämisaiheet kohdentuivat palvelun yhteydenottoon, käytännön työhön ja asiakkaan palveluohjautumiseen eri tilanteissa.