Lapsen arki näkyväksi päiväkodissa. Tukeeko valokuvaus vanhempien osallisuutta lapsensa varhaiskasvatukseen?
Valtanen, Pauliina (2018)
Valtanen, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090914962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090914962
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tuoda valokuvauksen keinoin lapsen arki näkyväksi ja tutkia voidaanko valokuvin tukea vanhempien osallisuutta lapsensa varhaiskasvatukseen.
Kehittämisprojektini oli ajankohtainen, koska vanhempien osallisuus on vahvasti näkyvillä uudessa valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja valokuvaus menetelmänä taas tuki hyvin dokumentoinnin tärkeyttä. Dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioinnin ja myös kehittämisen työmenetelmä, joka mahdollistaa lasten ja vanhempien osallistumisen kyseisiin asioihin.
Toteutin opinnäytetyöni valokuvaamalla lasten arkea päiväkodissa kahdeksan viikon ajan. Valokuvat lähetin vanhemmille kerran viikossa päiväkodissa käytössä olevan sovelluksen kautta. Valokuvausprojektin päätyttyä toimitin vanhemmille palautekyselyn valokuvauksen toimivuudesta ja tukeeko valokuvaus vanhempien osallisuutta lastensa varhaiskasvatuksessa. Valokuvausprojektin aikana vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen, palautekyselyn ja omien havaintojeni pohjalta sain vastaukset tutkimuskysymyksiini.
Kirjasin opinnäytetyöni tulokset raporttiini ja ne olivat positiiviset tutkimuksen tavoitteiden kannalta ja niiden avulla sain vastauksen tutkimuskysymyksiini. Opinnäytetyö osoitti, että valokuvaus on toimiva menetelmä varhaiskasvatuksessa ja sen avulla saatiin lapsen arki näkyväksi vanhemmille sekä tuettiin vanhempien osallisuutta lastensa varhaiskasvatukseen.
Valokuvausta kannattaa hyödyntää päiväkodin arjessa ja näin mahdollistaa vanhempien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa. Valokuvaus antoi mahdollisuuksia monenlaiseen toteutustapaan. Vanhemmat pystyvät myös itse määrittämään aktiivisuutensa valokuvien suhteen. Varhaiskasvattajien on tuettava ja kunnioitettava jokaisen perheen yksilöllistä tapaa suhtautua osallisuuteen ja myös valokuvaukseen ja mahdollistettava vanhempien osallisuus heidän yksilölliset tavat huomioiden.
Kehittämisprojektini oli ajankohtainen, koska vanhempien osallisuus on vahvasti näkyvillä uudessa valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja valokuvaus menetelmänä taas tuki hyvin dokumentoinnin tärkeyttä. Dokumentointi on varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteuttamisen, arvioinnin ja myös kehittämisen työmenetelmä, joka mahdollistaa lasten ja vanhempien osallistumisen kyseisiin asioihin.
Toteutin opinnäytetyöni valokuvaamalla lasten arkea päiväkodissa kahdeksan viikon ajan. Valokuvat lähetin vanhemmille kerran viikossa päiväkodissa käytössä olevan sovelluksen kautta. Valokuvausprojektin päätyttyä toimitin vanhemmille palautekyselyn valokuvauksen toimivuudesta ja tukeeko valokuvaus vanhempien osallisuutta lastensa varhaiskasvatuksessa. Valokuvausprojektin aikana vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen, palautekyselyn ja omien havaintojeni pohjalta sain vastaukset tutkimuskysymyksiini.
Kirjasin opinnäytetyöni tulokset raporttiini ja ne olivat positiiviset tutkimuksen tavoitteiden kannalta ja niiden avulla sain vastauksen tutkimuskysymyksiini. Opinnäytetyö osoitti, että valokuvaus on toimiva menetelmä varhaiskasvatuksessa ja sen avulla saatiin lapsen arki näkyväksi vanhemmille sekä tuettiin vanhempien osallisuutta lastensa varhaiskasvatukseen.
Valokuvausta kannattaa hyödyntää päiväkodin arjessa ja näin mahdollistaa vanhempien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa. Valokuvaus antoi mahdollisuuksia monenlaiseen toteutustapaan. Vanhemmat pystyvät myös itse määrittämään aktiivisuutensa valokuvien suhteen. Varhaiskasvattajien on tuettava ja kunnioitettava jokaisen perheen yksilöllistä tapaa suhtautua osallisuuteen ja myös valokuvaukseen ja mahdollistettava vanhempien osallisuus heidän yksilölliset tavat huomioiden.