Oppilaiden ääni kuuluviin oppilashuollon suunnittelussa : Yhteistutkimisen menetelmän soveltuvuus oppilaiden osallisuuden vahvistamisessa Lehtisaaren koulussa
Vuosjärvi, Kirsi (2018)
Vuosjärvi, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090714949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata oppilaskunnan hallituksen jäsenten kokemuksia yhteistutkimisen menetelmästä ja osallisuudesta yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelussa. Tarkoituksena oli kartoittaa sosiaalityön asiakkaiden kanssa kehitetyn, voimauttavan menetelmän soveltuvuutta ennaltaehkäisevässä oppilashuoltotyössä oppilaiden äänen voimistamisen ja kuulluksi tulemisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän peruskouluverkostoon kuuluvassa Lehtisaaren koulussa, jossa toteutetaan Jyväskylän kaupungin perusopetussuunnitelman mukaista kaikkia koulun oppilaita koskevaa yhteisöllistä oppilashuoltoa.
Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta. Aineisto kerättiin pääosin laadullisin menetelmin osallistuvalla havainnoinnilla ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineistoa täydennettiin strukturoidulla verkkokyselyllä. Analysoinnissa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä sekä tulosten ristiin vertailua.
Tutkimuksessa haluttiin tietää, mikä oppilaiden näkökulmasta osallisuuden toteutumiseen ja äänen kuuluviin saamiseen vaikuttaa ja voidaanko näihin seikkoihin vaikuttaa yhteistutkimisen keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat suunnitteluun mukaan pääsemisen sekä tasavertaisen keskustelun olevan keskeisiä tekijöitä niin osallisuuden kuin myös kuulluksi tulemisen kokemuksille. Tutkimuksessa esiin tulleet kokemukset noudattelivat yhteistutkimisen periaatteita, vaikka tutkimuksen kontekstina toimi ennaltaehkäisevä työ.
Jatkossa yhteistutkimisen voimauttavia elementtejä ennaltaehkäisevän työn osalta tulisi tutkia lisää. Lisäksi yhteistutkimisen jalkauttaminen toimivaksi osaksi koulujen vuosittaista ja suunnitelmallista, ennaltaehkäisevää oppilashuoltotyötä vaatii lisää kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän peruskouluverkostoon kuuluvassa Lehtisaaren koulussa, jossa toteutetaan Jyväskylän kaupungin perusopetussuunnitelman mukaista kaikkia koulun oppilaita koskevaa yhteisöllistä oppilashuoltoa.
Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta. Aineisto kerättiin pääosin laadullisin menetelmin osallistuvalla havainnoinnilla ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineistoa täydennettiin strukturoidulla verkkokyselyllä. Analysoinnissa käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä sekä tulosten ristiin vertailua.
Tutkimuksessa haluttiin tietää, mikä oppilaiden näkökulmasta osallisuuden toteutumiseen ja äänen kuuluviin saamiseen vaikuttaa ja voidaanko näihin seikkoihin vaikuttaa yhteistutkimisen keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat suunnitteluun mukaan pääsemisen sekä tasavertaisen keskustelun olevan keskeisiä tekijöitä niin osallisuuden kuin myös kuulluksi tulemisen kokemuksille. Tutkimuksessa esiin tulleet kokemukset noudattelivat yhteistutkimisen periaatteita, vaikka tutkimuksen kontekstina toimi ennaltaehkäisevä työ.
Jatkossa yhteistutkimisen voimauttavia elementtejä ennaltaehkäisevän työn osalta tulisi tutkia lisää. Lisäksi yhteistutkimisen jalkauttaminen toimivaksi osaksi koulujen vuosittaista ja suunnitelmallista, ennaltaehkäisevää oppilashuoltotyötä vaatii lisää kehittämistä.