”Pyrkimys aitoon, kiireettömään kohtaamiseen…” : Kriisityöntekijöiden näkemyksiä kriisityön osaamisesta
Thitz, Hanna (2018)
Thitz, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090614910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090614910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskusverkostoon kuuluva, Jyväskylän seudun mielenterveysseura ry:n ylläpitämä Kriisikeskus Mobile. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Mobilen asiakastyötä ja tehdä Mobilen kriisityöntekijöiden kriisityön osaamista näkyväksi. Tavoitteena oli selvittää ja kuvailla kriisityöntekijöiden näkemyksiä kriisityön yleisestä osaamisesta sekä omasta osaamisesta nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin itse laadittua sähköistä kyselylomaketta, ja kohderyhmänä olivat Mobilen kriisityöntekijät. Kyselylomakkeessa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä, joista analyysiin valikoitiin vain avoimet kysymykset. Kyselyyn laaditut kysymykset nousivat kriisityön teoriasta, toimeksiantajan toiveista sekä tutkimuskysymyksistä. Kyselylomakkeen vastausaika oli 13.–23.4.2018. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tärkeimpinä kriisityön osaamisen taitoina pidettiin asiakkaan kohtaamista sekä kriisin vaiheiden ja kriisiteorian ymmärtämistä ja tunnistamista. Oma osaaminen koettiin vähintään hyväksi ja kehittyvän kokemuksen myötä vain paremmaksi. Tiimityöskentelyn, koulutusten sekä erilaisten asiakastilanteiden koettiin parhaiten tukevan osaamista ja sen kehittymistä.
Kriisityön jatkuvuus tulevaisuudessa mietitytti sote-uudistuksen vuoksi. Vastauksissa ilmeni pelko, ettei kriisityötä nähdä merkityksellisenä osana palvelujärjestelmää. Esiin nousivat myös pelko koulutuksen riittämättömyydestä sekä työuupumuksesta.
Akuuttia kriisityötä tekevän virallisen koulutuksen ehdottomuuden sijaan tulisi korostaa työnohjauksen, työyhteisön sekä täydennyskoulutusten tärkeyttä. Mobilen kriisityöntekijöiden yhtenäinen kokemus osaamisesta puuttui, johon ratkaisu voisi löytyä asiakaspalautteen yksinkertaistamisella ja tiettyjen asiakasryhmien parissa työskentelyyn kouluttamalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin itse laadittua sähköistä kyselylomaketta, ja kohderyhmänä olivat Mobilen kriisityöntekijät. Kyselylomakkeessa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä, joista analyysiin valikoitiin vain avoimet kysymykset. Kyselyyn laaditut kysymykset nousivat kriisityön teoriasta, toimeksiantajan toiveista sekä tutkimuskysymyksistä. Kyselylomakkeen vastausaika oli 13.–23.4.2018. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tärkeimpinä kriisityön osaamisen taitoina pidettiin asiakkaan kohtaamista sekä kriisin vaiheiden ja kriisiteorian ymmärtämistä ja tunnistamista. Oma osaaminen koettiin vähintään hyväksi ja kehittyvän kokemuksen myötä vain paremmaksi. Tiimityöskentelyn, koulutusten sekä erilaisten asiakastilanteiden koettiin parhaiten tukevan osaamista ja sen kehittymistä.
Kriisityön jatkuvuus tulevaisuudessa mietitytti sote-uudistuksen vuoksi. Vastauksissa ilmeni pelko, ettei kriisityötä nähdä merkityksellisenä osana palvelujärjestelmää. Esiin nousivat myös pelko koulutuksen riittämättömyydestä sekä työuupumuksesta.
Akuuttia kriisityötä tekevän virallisen koulutuksen ehdottomuuden sijaan tulisi korostaa työnohjauksen, työyhteisön sekä täydennyskoulutusten tärkeyttä. Mobilen kriisityöntekijöiden yhtenäinen kokemus osaamisesta puuttui, johon ratkaisu voisi löytyä asiakaspalautteen yksinkertaistamisella ja tiettyjen asiakasryhmien parissa työskentelyyn kouluttamalla.