Upsee-kävelytuki -opas sujuvaan käyttöön
Virta, Sanni (2018)
Virta, Sanni
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090814952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090814952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa opas Upsee-kävelytuesta, jota työn tilaajana toimiva Malike voi jakaa asiakkailleen vuokratessaan Upseeta tai esitellessään välinettä eri tapahtumissa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa Upseesta sekä sen vaikutuksista lapsen osallistumiseen ja elämänlaatuun.
Oppaan tavoitteena on puolestaan lisätä kävelytukea käyttäneiden perheiden ja uusien käyttäjien tietoa välineen käyttömahdollisuuksista sekä tehdä siitä tunnetumpi fysioterapeuttien keskuudessa. Koko opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli lisäksi syventää omaa tietämystäni toimintavälineestä sekä sen hyödynnettävyydestä lasten fysioterapiassa.
Työn toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostui kahdesta osasta: raportista ja oppaasta. Oppaan materiaali on valittu opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen sekä keräämäni kartoituksen pohjalta. Kerättyä tietoa hyödynsin rajatessani oppaan sisältöä vastaamaan kohderyhmän tarpeita sekä saadakseni lisää tietoa kävelytuen vaikutuksista lapsen elämänlaatuun. Oppaan tuotteistamisessa käytin Kaisa Jämsän ja Elsa Mannisen (2008) tuotteistamismallia kirjasta ”Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla”, koska kyseisessä teoksessa tuotteistamisen kuvaus on kohdennettu hyvin juuri sosiaali- ja terveysalalle.
Opinnäytetyön sisältö muodostuu oppaan tuotteistamisprosessin lisäksi Upseen, vaikeavammaisuuden, ICF-luokituksen, osallistumisen ja elämänlaadun teoriatiedosta. Nämä tiedot pohjautuvat kirjallisuuteen, julkaisuihin, tutkimuksiin, artikkeleihin ja haastatteluihin. Teoreettinen viitekehys perustelee myös oppaan sisältöä.
Oppaassa käydään puolestaan läpi sekä toimintavälineen käyttömahdollisuuksia että käyttäjäkokemuksia. Tieto välineen käyttömahdollisuuksista rohkaisee kokeilemaan Upseeta sekä motivoi välineen pitkäaikaisempaan käyttöön. Näin toimintaväline vaikuttaa laajemmin vaikeavammaisen lapsen arkeen.
Oppaan tavoitteena on puolestaan lisätä kävelytukea käyttäneiden perheiden ja uusien käyttäjien tietoa välineen käyttömahdollisuuksista sekä tehdä siitä tunnetumpi fysioterapeuttien keskuudessa. Koko opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli lisäksi syventää omaa tietämystäni toimintavälineestä sekä sen hyödynnettävyydestä lasten fysioterapiassa.
Työn toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostui kahdesta osasta: raportista ja oppaasta. Oppaan materiaali on valittu opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen sekä keräämäni kartoituksen pohjalta. Kerättyä tietoa hyödynsin rajatessani oppaan sisältöä vastaamaan kohderyhmän tarpeita sekä saadakseni lisää tietoa kävelytuen vaikutuksista lapsen elämänlaatuun. Oppaan tuotteistamisessa käytin Kaisa Jämsän ja Elsa Mannisen (2008) tuotteistamismallia kirjasta ”Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla”, koska kyseisessä teoksessa tuotteistamisen kuvaus on kohdennettu hyvin juuri sosiaali- ja terveysalalle.
Opinnäytetyön sisältö muodostuu oppaan tuotteistamisprosessin lisäksi Upseen, vaikeavammaisuuden, ICF-luokituksen, osallistumisen ja elämänlaadun teoriatiedosta. Nämä tiedot pohjautuvat kirjallisuuteen, julkaisuihin, tutkimuksiin, artikkeleihin ja haastatteluihin. Teoreettinen viitekehys perustelee myös oppaan sisältöä.
Oppaassa käydään puolestaan läpi sekä toimintavälineen käyttömahdollisuuksia että käyttäjäkokemuksia. Tieto välineen käyttömahdollisuuksista rohkaisee kokeilemaan Upseeta sekä motivoi välineen pitkäaikaisempaan käyttöön. Näin toimintaväline vaikuttaa laajemmin vaikeavammaisen lapsen arkeen.