PÄIVÄKOTI TIMOTEIN ARKI LAPSEN SILMIN : Valokuvavihko päivähoidon aloitukseen
Nurmi, Sohvi; Roihu, Karoliina (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nurmi, Sohvi
Roihu, Karoliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014747
Tiivistelmä
Nurmi, Sohvi ja Roihu, Karoliina. Päiväkoti Timotein arki lapsen silmin, valokuvavihko päivähoidon aloitukseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2018, 49 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK + Lastentarhanopettajan virka-kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvavihko Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö Timoteille. Työskentelyn tavoitteena oli lisätä alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta ja kuulluksi tulemista, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen, lasten päivähoidon aloituksen helpottaminen ja kuvausvälineiden käytön opettaminen lapsille.
Opinnäytetyön käytännön toteutus muodostui kolmesta tuokiosta päiväkodissa, joissa kuvavihkoa työstettiin yhdessä lasten kanssa. Ensimmäinen kerta keskittyi käytettävien laitteiden tutustumiseen ja valokuvaamiseen, toisella kerralla lapset valitsivat aiemmin ottamistaan kuvista ne, joita halusivat käyttää ja kolmannella kerralla kuvavihko koottiin valmiiksi kokonaisuudeksi. Tuokiot toteutettiin pienryhmässä, jonka osallistujat määräytyivät huoltajilta saatujen osallistumislupien ja läsnäolojen perusteella. Tuokioiden jälkeen lapset valitsivat ottamistaan valokuvista lopulliset versiot, joista he kokosivat valmiin kuvavihkon. Kuvavihko jaettiin perheille uusien perheiden tutustumisillan yhteydessä. Palaute kuvavihkon käytöstä kerättiin perheiltä sähköpostikyselyn avulla.
Kuvavihkosta saadun palautteen perusteella se koettiin hyödylliseksi työkaluksi tutustuttaessa päiväkotiin ja sen arkeen, pienten lasten kohdalla nousi esiin vanhemman rooli vihkon aktiivisessa käytössä. Varhaiskasvattajat kokivat saaneensa vihkosta helpotusta myös omaan aloittamiseen uudessa lapsiryhmässä, vihkon tarjotessa heille konkreettisen työkalun uusien perheiden vastaanottamisessa päivähoitoon. Kuvavihkon kaltaiselle välineelle on päivähoidossa olemassa selkeä tarve. Sen koetaan helpottavan niin lasten, perheiden kuin varhaiskasvattajienkin arkea.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, pedagoginen dokumentointi, valokuvaus, osallisuus, osallisuus varhaiskasvatuksessa
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK + Lastentarhanopettajan virka-kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvavihko Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö Timoteille. Työskentelyn tavoitteena oli lisätä alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta ja kuulluksi tulemista, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen, lasten päivähoidon aloituksen helpottaminen ja kuvausvälineiden käytön opettaminen lapsille.
Opinnäytetyön käytännön toteutus muodostui kolmesta tuokiosta päiväkodissa, joissa kuvavihkoa työstettiin yhdessä lasten kanssa. Ensimmäinen kerta keskittyi käytettävien laitteiden tutustumiseen ja valokuvaamiseen, toisella kerralla lapset valitsivat aiemmin ottamistaan kuvista ne, joita halusivat käyttää ja kolmannella kerralla kuvavihko koottiin valmiiksi kokonaisuudeksi. Tuokiot toteutettiin pienryhmässä, jonka osallistujat määräytyivät huoltajilta saatujen osallistumislupien ja läsnäolojen perusteella. Tuokioiden jälkeen lapset valitsivat ottamistaan valokuvista lopulliset versiot, joista he kokosivat valmiin kuvavihkon. Kuvavihko jaettiin perheille uusien perheiden tutustumisillan yhteydessä. Palaute kuvavihkon käytöstä kerättiin perheiltä sähköpostikyselyn avulla.
Kuvavihkosta saadun palautteen perusteella se koettiin hyödylliseksi työkaluksi tutustuttaessa päiväkotiin ja sen arkeen, pienten lasten kohdalla nousi esiin vanhemman rooli vihkon aktiivisessa käytössä. Varhaiskasvattajat kokivat saaneensa vihkosta helpotusta myös omaan aloittamiseen uudessa lapsiryhmässä, vihkon tarjotessa heille konkreettisen työkalun uusien perheiden vastaanottamisessa päivähoitoon. Kuvavihkon kaltaiselle välineelle on päivähoidossa olemassa selkeä tarve. Sen koetaan helpottavan niin lasten, perheiden kuin varhaiskasvattajienkin arkea.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, pedagoginen dokumentointi, valokuvaus, osallisuus, osallisuus varhaiskasvatuksessa