Hevosvoimaa lastensuojeluun : Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lastensuojelussa
Suikka, Sara (2018)
Suikka, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114774
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Suikka, Sara. Hevosvoimaa lastensuojeluun. Helsinki, syksy 2018, 55 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta, jota käytetään muun muassa syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä kuntouttavana toimintana. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä sosiaalipedagoginen hevostoiminta on ja millaisia vaikutuksia sillä on toiminnassa käyviin asiakkaisiin. Tarkoitus oli myös selvittää, voidaanko sosiaalipedagogista hevostoimintaa käyttää lastensuojelussa asiakkaiden kanssa tehtävään työskentelyyn sekä edistämään lastensuojeluasiakkaiden mielenterveyttä.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, opinnäytetyöprosessin kuvauksesta sekä haastattelutulosten esittelystä ja pohdinnasta. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui viisi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaa. Haastatteluiden kautta selvitettiin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan nykyisiä toimintamuotoja, vaikutuksia ja käytettävyyttä.
Keskeisinä tutkimustuloksina esille nousivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutukset asiakkaisiin, sekä toiminnan hyödyllisyys. Eniten sosiaalipedagoginen hevostoiminta vaikuttaa näkyvästi positiivisella tavalla ihmisen psyykkiseen puoleen, unohtamatta sosiaalista ja fyysistä puolta. Hevostoiminnan todettiin vahvistavan itsetuntoa, lisäävän elämäniloa ja antavan voimaa arjen keskelle. Hevostoiminta koettiin hyödyllisenä niin asiakkaiden kuin toiminnanohjaajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalipedagogista hevostoimintaa voidaan käyttää osana lastensuojelupalveluita sekä mielenterveyden edistämiseksi tehtävässä työssä.
Asiasanat: hevonen, lastensuojelu, mielenterveys, sosiaalipedagogiikka
Suikka, Sara. Hevosvoimaa lastensuojeluun. Helsinki, syksy 2018, 55 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta, jota käytetään muun muassa syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä kuntouttavana toimintana. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä sosiaalipedagoginen hevostoiminta on ja millaisia vaikutuksia sillä on toiminnassa käyviin asiakkaisiin. Tarkoitus oli myös selvittää, voidaanko sosiaalipedagogista hevostoimintaa käyttää lastensuojelussa asiakkaiden kanssa tehtävään työskentelyyn sekä edistämään lastensuojeluasiakkaiden mielenterveyttä.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, opinnäytetyöprosessin kuvauksesta sekä haastattelutulosten esittelystä ja pohdinnasta. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui viisi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaa. Haastatteluiden kautta selvitettiin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan nykyisiä toimintamuotoja, vaikutuksia ja käytettävyyttä.
Keskeisinä tutkimustuloksina esille nousivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutukset asiakkaisiin, sekä toiminnan hyödyllisyys. Eniten sosiaalipedagoginen hevostoiminta vaikuttaa näkyvästi positiivisella tavalla ihmisen psyykkiseen puoleen, unohtamatta sosiaalista ja fyysistä puolta. Hevostoiminnan todettiin vahvistavan itsetuntoa, lisäävän elämäniloa ja antavan voimaa arjen keskelle. Hevostoiminta koettiin hyödyllisenä niin asiakkaiden kuin toiminnanohjaajien näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalipedagogista hevostoimintaa voidaan käyttää osana lastensuojelupalveluita sekä mielenterveyden edistämiseksi tehtävässä työssä.
Asiasanat: hevonen, lastensuojelu, mielenterveys, sosiaalipedagogiikka