Panimotuotteiden myynnin kehittäminen anniskeluravintolassa uuden alkoholilainsäädännön myötä
Honkalehto, Niklas (2018)
Honkalehto, Niklas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015000
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää myynnin edistämisen mahdollisuuksia uuden alkoholilainsäädännön muutoksen myötä Bier-Bier anniskeluravintolalle. Tarkoituksena oli löytää toimintatapoja, jotka voidaan ottaa mukaan operatiiviseen toimintaan. Tutkimuksessa haastateltiin ensin panimoiden edustajia ja sitten anniskeluravintoloiden edustajia. Tarkoituksena oli kartoittaa ensin heidän näkemyksensä, joiden pohjalta rakennettiin kyselylomake. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden näkemystä siitä mitä ja millä hinnalla he olisivat valmiita ostamaan anniskeluravintolan panimotuotteita.
Tutkimuksesta rajattiin pois sosiaalisen median kanavien käyttäminen, mainostaminen, myyntikokojen suurentaminen sekä jo aikaisemmin lain mahdollistamat myynnin edistämisen keinot.
Bier-Bier on We Are Groupin alaisuudessa toimiva oluisiin erikoistunut anniskeluravintola. Tuotevalikoima sisältää yli 150 erilaista artesaaniolutta sekä myös artesaanisiidereitä. Bier-Bierissä työskentelee kolme työntekijää, joista kaksi on kerrallaan enimmillään paikalla.
Tutkimusaineisto koostuu panimoiden panimomestareiden tai heidän edustajien sekä annis-keluravintoloiden ravintolapäälliköiden tai vuoropäälliköiden haastatteluista sekä Bier-Bierin asiakaskunnasta. Tutkimusaineisto koostuu panimoiden panimomestareiden tai heidän edustajien sekä anniskeluravintoloiden ravintolapäälliköiden tai vuoropäälliköiden haastatteluista sekä Bier-Bierin asiakaskunnasta.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2018. Tutkimus oli konstruktiivista tutkimusta, sillä tarkoituksena oli löytää käytännönläheinen ratkaisu myynnin kehittämiseksi. Haastatteluiden tuloksia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoil Kyselylomakkeiden aineistoa analysoitiin havainnollistamalla vallitsevia teemoja ja käyttämällä korrelaatiota.
Aineiston pohjalta pystyttiin havaitsemaan, että asiakkaiden kiinnostus ostaa panimotuotteita oli suurta. Tuotepakettien kiinnostus ei ole yksittäisten tuotteiden kiinnostuksen tasolla. Syitä miksi tuotteita ostettaisiin mukaan, oli laaja valikoima sekä myös henkilökunnan ammattitaito. Mukaan ostettavien tuotteiden hinta voisi tulosten mukaan olla 6-8€.
Tutkimuksesta rajattiin pois sosiaalisen median kanavien käyttäminen, mainostaminen, myyntikokojen suurentaminen sekä jo aikaisemmin lain mahdollistamat myynnin edistämisen keinot.
Bier-Bier on We Are Groupin alaisuudessa toimiva oluisiin erikoistunut anniskeluravintola. Tuotevalikoima sisältää yli 150 erilaista artesaaniolutta sekä myös artesaanisiidereitä. Bier-Bierissä työskentelee kolme työntekijää, joista kaksi on kerrallaan enimmillään paikalla.
Tutkimusaineisto koostuu panimoiden panimomestareiden tai heidän edustajien sekä annis-keluravintoloiden ravintolapäälliköiden tai vuoropäälliköiden haastatteluista sekä Bier-Bierin asiakaskunnasta. Tutkimusaineisto koostuu panimoiden panimomestareiden tai heidän edustajien sekä anniskeluravintoloiden ravintolapäälliköiden tai vuoropäälliköiden haastatteluista sekä Bier-Bierin asiakaskunnasta.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2018. Tutkimus oli konstruktiivista tutkimusta, sillä tarkoituksena oli löytää käytännönläheinen ratkaisu myynnin kehittämiseksi. Haastatteluiden tuloksia analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoil Kyselylomakkeiden aineistoa analysoitiin havainnollistamalla vallitsevia teemoja ja käyttämällä korrelaatiota.
Aineiston pohjalta pystyttiin havaitsemaan, että asiakkaiden kiinnostus ostaa panimotuotteita oli suurta. Tuotepakettien kiinnostus ei ole yksittäisten tuotteiden kiinnostuksen tasolla. Syitä miksi tuotteita ostettaisiin mukaan, oli laaja valikoima sekä myös henkilökunnan ammattitaito. Mukaan ostettavien tuotteiden hinta voisi tulosten mukaan olla 6-8€.