Työ Junior Software Designerina : Päiväkirjaopinnäytetyö
Kuosku, Anni (2018)
Kuosku, Anni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091014999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091014999
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamallisena analyysina, jossa käydään läpi aloittelevan ohjelmistokehittäjän työtä eräässä alan pk-yrityksessä. Työtehtäviin kuuluivat web-sovellusten ohjelmoiminen front- ja back-end-alueilla ja yleinen asiantuntijana työskentely sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Päiväkirjaseuranta koostuu kymmenen viikon päivittäisestä seurannasta sekä viikoittaisista analyyseista. Päämääränä oli seurata opiskelijan kehitystä päivittäin asetettujen tavoitteiden sekä itseanalysoinnin kautta ja näiden pohjalta tarjota opiskelijalle avaimia jatkokehitykseen ja myöhempään työelämään. Tietoperustana ja käytettynä aineistona on käytetty viikoittaisen työn perusteella valikoitu kokoelma alan artikkeleita ja kirjoja.
Lopputuloksena opiskelija kehitti taitojaan kaikilla työn osa-alueilla, niin käytännön ohjelmoimisessa kuin sosiaalisemmissakin työtehtävissä. Oppimisen lisäksi opiskelija tunnisti tärkeitä onnistumisia kehityksessään, samoin kuin vielä harjoittelua kaipaavia asioita, ja asetti näistä tavoitteita tulevaisuuteen. Seurannan ajalta on tunnistettavissa joitakin työkaluja jatkoa ajatellen, mutta tärkeimpänä lopputuloksena voidaan pitää opiskelijan itse selvittämää tasoaan työntekijänä.
Päiväkirjaseuranta koostuu kymmenen viikon päivittäisestä seurannasta sekä viikoittaisista analyyseista. Päämääränä oli seurata opiskelijan kehitystä päivittäin asetettujen tavoitteiden sekä itseanalysoinnin kautta ja näiden pohjalta tarjota opiskelijalle avaimia jatkokehitykseen ja myöhempään työelämään. Tietoperustana ja käytettynä aineistona on käytetty viikoittaisen työn perusteella valikoitu kokoelma alan artikkeleita ja kirjoja.
Lopputuloksena opiskelija kehitti taitojaan kaikilla työn osa-alueilla, niin käytännön ohjelmoimisessa kuin sosiaalisemmissakin työtehtävissä. Oppimisen lisäksi opiskelija tunnisti tärkeitä onnistumisia kehityksessään, samoin kuin vielä harjoittelua kaipaavia asioita, ja asetti näistä tavoitteita tulevaisuuteen. Seurannan ajalta on tunnistettavissa joitakin työkaluja jatkoa ajatellen, mutta tärkeimpänä lopputuloksena voidaan pitää opiskelijan itse selvittämää tasoaan työntekijänä.