Ammattimaisen johtamisen mallin toteutuminen esimiestyössä : case: Kansaneläkelaitos
Pöllönen, Roosa (2018)
Pöllönen, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toteutuuko Kelassa määritellyn ammattimaisen johtamisen malli esimiesten osaamisessa ja johtamisessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka tyytyväisiä Kelassa ollaan lähiesimiehen osaamiseen sekä johtamistaitoihin. Tarkoituksena oli myös kuvata esiintyykö vakuutuspiirien ja asiakaspalveluyksiköiden välillä eroja tyytyväisyydessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kansaneläkelaitokselle ja tutkimuksen kohteena olivat Kelan vakuutuspiirien ja asiakaspalveluyksiköiden ratkaisu- ja palveluasiantuntijoiden lähiesimiehet.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Koska Kelan organisaatio on laaja, tutkimuksen kohde rajattiin suuren vastaajamäärän takia Kelan vakuutuspiirien ja asiakaspalveluyksiköiden ratkaisu- ja palveluasiantuntijoiden lähiesimiehiin. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisella kutsulla kyselylomakkeeseen. Tämä joka vuotinen työhyvinvointia käsittelevä kysely tunnetaan Kelassa nimellä ”henkilöstöbarometri” ja siihen vastasi peräti yli 5000 lähiesimiestään arvioinutta ratkaisu- ja palveluasiantuntijaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa perustassa tarkastellaan esimiestyötä, esimiehen ominaisuuksia, osaamista ja vastuita sekä käsitellään uudistumisen tärkeyttä ja tuloksellisuutta sekä miten sitä johdetaan. Lisäksi tarkastellaan työhyvinvoinnin johtamista ja sen tärkeyttä niin yksilön kuin koko organisaation työssäjaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimustulosten mukaan lähiesimiesten vahvimpia osaamisalueita ovat työn tavoitteista sopiminen, työstä suoriutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen seuraaminen sekä oikeudenmukainen kohtelu. Heikoimmiksi osaamisalueiksi lähiesimiesten osaamisessa arvioitiin kannustus kehittymään työssään sekä kokeilemaan ja tekemään asioita uudella tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Koska Kelan organisaatio on laaja, tutkimuksen kohde rajattiin suuren vastaajamäärän takia Kelan vakuutuspiirien ja asiakaspalveluyksiköiden ratkaisu- ja palveluasiantuntijoiden lähiesimiehiin. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisella kutsulla kyselylomakkeeseen. Tämä joka vuotinen työhyvinvointia käsittelevä kysely tunnetaan Kelassa nimellä ”henkilöstöbarometri” ja siihen vastasi peräti yli 5000 lähiesimiestään arvioinutta ratkaisu- ja palveluasiantuntijaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa perustassa tarkastellaan esimiestyötä, esimiehen ominaisuuksia, osaamista ja vastuita sekä käsitellään uudistumisen tärkeyttä ja tuloksellisuutta sekä miten sitä johdetaan. Lisäksi tarkastellaan työhyvinvoinnin johtamista ja sen tärkeyttä niin yksilön kuin koko organisaation työssäjaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimustulosten mukaan lähiesimiesten vahvimpia osaamisalueita ovat työn tavoitteista sopiminen, työstä suoriutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen seuraaminen sekä oikeudenmukainen kohtelu. Heikoimmiksi osaamisalueiksi lähiesimiesten osaamisessa arvioitiin kannustus kehittymään työssään sekä kokeilemaan ja tekemään asioita uudella tavalla.